VENNESLA: — Bilistene tar ikke hensyn til oss. De kjører forbi og presser oss nesten av veien uten å ta hensyn. Selv om de vet at vi ikke kan kjøre rasker enn 45 km/t, sier Alexander Jensen som har tatt initiativ til aksjonen.I morgen ettermiddag skal de unge mopedførerne kjøre i 45 km/t fra Myren gård til Sørlandsparken.De aksjonerer mot bilister som presser dem av veien og som foretar farlige forbikjøringer.- Vi vil skape oppmerksomhet rundt dette og vise at fartsgrensa på 45 km/t er livsfarlig, sier Alexander Jensen.De mener fartsgrensa bør ligge på 60 km/t. Redde

Venneslaungdommen har en rekke eksempler på trafikkfarlige situasjoner de har vært oppe i. Fordi bilførerne ikke har tatt nok hensyn.- De som tar minst hensyn er drosjesjåførene. Det virker som om vi er helt usynlige for dem, sier Alexander Jensen.Kjefting fra bilister er ifølge venneslaungdommene noe du må regne med når du kjører moped.- Jeg var midt i en rundkjøring da det kom en bil inn like fremfor meg. Jeg måtte stanse helt opp og mopeden min holdt på å velte. Men det var jeg som fikk kjeft, sier Christina Jacobsen- Det verste er E 18. Jeg kjørte der i går. Da jeg skulle kjøre over broa ved Hånes lå jeg en meter fra stripa, slik vi har lært at vi skal gjøre. Men det er bare ett felt og umulig å kjøre forbi, så jeg fikk en kjempekø bak meg, sier Kjetil Wik.Han vet at slikt fører til utålmodige bilister som til slutt ikke orker mer og foretar farlige forbikjøringer.- Hvis jeg hadde fått lov til å kjøre imellom 60-70 km/t, så hadde ikke situasjonen blitt så farlig, sier Wik. Fart er farligst

Men politiet og veivesenet deler ikke ungdommenes vurdering. Tvert imot: Overingeniør Kåre Simonsen ved Statens vegvesen i Vest-Agder sier at mopedene som er innblandet i ulykker så å si alltid går raskere enn de har lov til.- De fire siste årene har alle mopeder som har vært innblandet i ulykker vært trimmet. Det sier ganske mye, sier Simonsen.- At det er sammenheng mellom høy fart og at det går galt er det ingen tvil om, sier han.Verken han eller Egil Leesland, politiførstebetjent ved trafikkavdeling ved Kristiansand politistasjon, kjenner til ulykker som har skjedd fordi mopeder har holdt for lav fart.- Men jeg skjønner at de føler seg presset i trafikken, sier Egil Leesland.Liv Falkum i Trygg Trafikk sier hun skjønner godt at mopedførerne er redde.- Blir sikkerheten bedre hvis farten på mopedene økes?- Det kan være en løsning, men da må opplæringen være en helt annen enn det den er i dag. I dag er opplæringen lagt opp til at du ikke skal kjøre raskere enn 45 km/t.