— Jeg har alltid sett for meg en fremtid med dans, sier Sunniva Egenes. Hun er en av Marnardal kommunes tre gullhåp. De andre to er pianist Hauk Marki Hansen og gitarist Jan David Halvorsen. Alle tre har fått ekstra støtte fra kommunen til å drive med sin gren. - Ungdom som satser på allmennkulturell aktivitet burde også få støtte når det finnes støtteordninger forøvrig, sier Paul Sveinall, skolesjef og leder for musikkskolen i Marnardal. Det er han som står bak gjennomslaget for støtten, nettopp fordi han har tro på de tre.- Vi tar litt her og der fra gamle legater. Slik kan de unge få støtte til å få den utdanningen de ønsker, sier Sveinall.Det hele begynte med at Sveinall så at Hauk Marki Hansen (16) begynte å markere seg som pianist. Han ordnet det slik at han fikk fra 30 prosent av undervisningen i 9. og 10. klasse. Slik fikk Hauk tid til å øve. Nå lar han fingrene danse over tangentene rundt syv timer daglig.- Jeg ønsker å bli en av de virkelig store pianistene i verden, sier Hauk. For to år siden begynte han å markere seg i Norge. Da fikk han første pris i andre klasse i Ungdommens Pianomesterskap i Oslo. I tillegg fikk han juryens hederspris. Prisen var å få være solist sammen med Bergen Filharmoniske Orkester.- Det er nok det største jeg har gjort, sier Hauk.Han er ferdig med 10. klasse, og har fri dette året for å spille. Samtidig får han undervisning på Musikkonservatoriet i Kristiansand. Skulle bli lege

Jan David Halvorsen (17) tenkte på om han skulle bli lege eller fysioterapeut. Det har han slått fra seg, og ønsker, som Hauk, å bli noe stort innen musikk.- Kanskje konsertgitarist eller komponist. Læreren min underviser meg både i spilling og komposisjon, sier Jan David.Det han komponerer mellom to gitartimer, tar han med seg til læreren for å få tilbakemelding på. - Det er artig å spille noe man har laget selv, sier Jan David. Marnardal kommune hadde ikke lærere som kunne undervise Jan David på det nivået han hadde kommet seg opp på, og han satte så opp lapp på musikkonservatoriet i Kristiansand for å få en dugende lærer. Kommunen valgte å støtte den unge lovende. Nå går han på skole nær Hønefoss og har lærer i Oslo. Vil du lese mer? Se vår papirutgave.