KRISTIANSAND: — Filadelfia er slett ikke på glid mot noen trosbevegelse eller lykkekristendom. Der har vi ingen forbindelser. Men vi har de siste årene vridd fokus tilbake mot det som var pinsebevegelsen røtter, nemlig vekkelse og bønn. Det har resultert i at vi har økt våre medlemstall kraftig, ikke minst blant de unge, sier Øyvind Valvik.- Ingen vekkelser har skjedd uten at det har blitt spenninger. Vekkelsens pris er at de som har vært etablert, føler at de kommer litt på siden i menigheten. Folk har i noen grad blitt mer opptatt av menighetsarbeid enn av det opprinnelige, nemlig bønn. De som har trukket seg litt tilbake, har selv ansvaret for å bli kjent med de nye, sier Valvik. Han ser at den store veksten i ungdom fra 70 til 230 på halvannet år, kan ha ført til at enkelte i den eldre garde føler seg litt fremmede.- Tyngdepunktet har endret seg med så mange ungdommer. Med mange unge endres også valget av sanger og måten møtene gjennomføres på. En slik liten ting kan bety mye for de som har vært med her i mange år, sier Valvik.Kritikken som er reist mot utviklingen av menigheten finner han paradoksal:- Vi er den menigheten i Norge som øker mest. Vi har fått inn over en halv million kroner mer i kollekt i år enn i fjor. En ble frelst på møtet i går kveld. Vi har hatt folk som er blitt frelst hver uke de siste par årene. Og så skulle det være noen krise her? Nei, dette rimer ikke. Men forandringer har helt klart sin pris, sier han.At lederne i menigheten har oppfordret til knusing av CD-er, avviser han. Men at enkelte har hatt behov for å kvitte seg med satanistisk musikk som de nærmest har dyrket, erkjenner han. Bokutvalget i kiosken står han inne for, bortsett fra bøker av typen «økonomisk frelse».- Vi kan ikke sitte her på berget og ikke ta inn over oss det som skjer av vekkelser andre deler av verden. Derfor har vi bred litteratur om vekkelse for salg hos oss, sier Øyvind Valvik.