LINDESNES: I en undersøkelse av helse— og sosialetaten med særlig vekt på omsorgstjenestene, beskylder brukere og pårørende ledelsen for å ha liten evne til å ta imot kritikk. De opplever også at ansatte har en tendens til pulverisere ansvar.Ansatte, ledere og politikere føler i flere sammenhenger at de spiller på tre forskjellige lag. Hvis politiske vedtak er upopulære, kan selv politikere som stemt for, være med på å underminere vedtakene sammen med ansatte.Mange ansatte ønsker bedre styring og mer synlige og tilgjengelige ledere, går det fram av undersøkelsen. Samtidig etterlyses klare mål og hvorfor det settes mål. Dessuten frykter både ansette og ledere at innbyggerne i Lindesnes har for store forventninger til helse- og omsorgstjenesten i kommunen.- Skatteinntektene fra Nycomed gjorde at Lindesnes i mange år har kunne si som Ole Brumm, ja takk, begge deler. De siste årene har kommunen vært nødt til å spare. Det har resultert i omstridte omlegginger og gnisninger, sier sosialsjef Arve Lerum.Rivninger

Bakgrunnen for undersøkelsen er at rivningene mellom politikere, ledere og ansatte i sosial- og helsetjenesten var så sterke at kommunestyret bad et konsulentfirma gjennomføre en statusvurdering og komme med forslag til forbedringer.180 personer har deltatt i undersøkelsen. Det er ikke mange nok til å danne et sikkert bilde, men mange nok til alle aktører er enige om at det er avdekket klare tendenser. Det var flest pårørende til brukere av pleie- og omsorgstjenestene som meldte seg på i undersøkelsen. 40 ansatte ble invitert til konferanser.Det er ikke foretatt økonomiske analyser eller vurderinger av de øvrige etaters samarbeid med helse- og sosialtjenesten.Frustrasjon

Lerum sier det har vært vanskelig å få politikerne med på nødvendige vedtak. Ansatte har uttrykt frustrasjon på en rekke felt. Det har vært sterk motsetning mellom ansatte og politikere om utbygging av Valleheimen til omsorgssenter.- Til høsten skal vi starte prosessen for å få en mer strømlinjeformet organisasjon. Men allerede nå bør vi gjøre innbyggerne oppmerksomme på hvilke kriterier som må oppfylles for å få tilbud som for eksempel hjemmehjelp, sier Lerum.Brukere og pårørende mener kommunen har et korps med medarbeidere i pleie- og omsorgssektoren man kan være stolt av. De mener tilbudene stort sett er gode, men opplever at ansatte og ledelse er på kollisjonskurs.De ansatte opplever arbeidsbelastningen som stor, ønsker avklaring om ansvarsforhold og etterlyser kunnskap på flere områder. Målsettingen for eldresentrene mener de ansatte er uklare. Ansatte har liten tillit til at politikerne får en realistisk informasjon om deres arbeidsvilkår. Samhandlingen mellom de tre avdelingene i helse- og sosialetaten betegnes som ikke god nok.Mange har gitt uttrykk for at etaten har en organisasjonskultur og organisasjonspraksis som viser at den sliter med å forholde seg til beslutninger.