LYNGDAL: Da Stortinget i 2001 vedtok utbyggingen av riksvei 43 mellom Bukkestein og Aunevik, var prislappen på strekningen nærmere 130 millioner kroner. Budsjettet ble senere endret til 180 millioner kroner, men nå viser det seg at den 4,8 kilometer lange strekningen blir betraktelig dyrere enn antatt.

— De siste kalkylene våre tyder på at regningen vil komme opp i nærmere 240 millioner kroner. Det er en sprekk på 25 prosent, men utbyggingen har vært langt mer komplisert enn vi ante da vi planla prosjektet, sier Statens vegvesens prosjektleder Egil Tveide til Farsunds Avis.

Grunnen til millionsprekken i hovedsak at fjellkvaliteten i de siste to hundre meterne av Ørnheitunnelen mot Åmdalsstranda var langt dårligere enn man hadde regnet med.

— Det førte til at sikringen de siste 200 meterne av tunnelen ble rundt 20 millioner kroner dyrere enn antatt. Hadde vi visst at fjellkvaliteten var så dårlig, ville vi valgt en annen parsell, sier Tveide.

I tillegg måtte hovedentreprenøren Skanska fjerne mer mudder fra sjøbunnen i Åmdalsstranda enn opprinnelig tenkt.

— Vi måtte fjerne over 40.000 kubikkmeter leire fra sjøbunnen i Åmdalsstranda, mot 15.000 kubikkmeter i de opprinnelige planene. Det betydde lenger leie av lektere og graveskip, som igjen fordyret prosjektet, sier Tveide.

Fortsatt gjenstår blant annet montering av radiokommunikasjonsutstyr inne i tunnelene, samt autovern, veilys og det siste asfaltlaget. Etter planen skal strekningen åpnes offisielt 30. november.