KVINESDAL: Stikkprøveundersøkelsen som Matpanelet på Agder gjennomførte i perioden 11. til 16. mai, omfattet 19 forretninger på Sørlandet. Og på toppen troner Nico Mat i Kvinesdal, som får ros av det matpolitiske forbrukerpanelet for å ha innfridd kundenes ønsker.— Jeg tror vi, som frittstående butikk uten kjedetilknytning, står mye friere til å ta inn de varene som våre kunder ønsker. Det er også lettere for oss å tilby varer fra lokale produsenter, sier kjøpmann Jan Åge Nilsen.Dagligvareforretningen Nico Mat har i en butikktest gjennomført av Forbrukerrådet og Matpanelet på Agder utkonkurrert de store kjedebutikkene. I juryens begrunnelse heter det at Nico Mat var suverent best når det gjaldt å ha et stort utvalg av økologiske varer, Max Havelaar (såkalte etisk produserte varer), kvalitet på økologisk og vanlig frukt og et stort mangfold av lokalproduserte varer. Reidunn Ravnevand Nilsen i Forbrukerrådet i Aust- og Vest-Agder sier at medlemmene i Matpanelet ønsker et større mangfold, bedre kvalitet, sannferdig reklame og hyggelig betjening fremfor store lokaler med metervis av «fabrikkproduserte» varer.Nico Mat lager selv produkter som kjøttpålegg, pølser, salater med alt fra egg, reker og tunfisk, og de har en stor kjøttdisk.- Det har ikke manglet på tilbud fra kjeder som ønsker å kjøpe oss opp eller ha oss inn under sine vinger. Jeg forstår jo at mange kjøpmenn lar seg friste av en rask økonomisk gevinst, men i lengden tror vi at vår butikk vil klare seg best alene. Vi har tradisjon som slakteri og pølsemaker helt tilbake til 1937, og bruker flere gamle oppskrifter. Våre egenproduserte varer er nok grunnen til at vi har kunder utenfor kommunens grenser, sier Jan Åge Nilsen.Den familieeide forretningen som også omfatter kafeteria og storkjøkken/slakteri, har 24 årsverk fordelt på mellom 30 og 40 ansatte.I den samlede vurderingen av vareutvalg, markedsføring og kvalitet i de utvalgte butikkene på Sørlandet, fikk Rema 1000 andreplassen, med butikken i Søgne som den beste. Deretter fulgte Coop-kjeden, Norgesgruppen, Ica Norge og Lidl.Panelet ønsker seg et større vareutvalg fra lokale gårder og havbruk. De vil også ha bedre og større ferskvaredisker.Pensjonist og tidligere fylkeshelsesjef og helse- og sosialdirektør, Svein Simonsen fra Kristiansand, er en av åtte forbrukere som de siste tre årene har sittet i Matpanelet. Nylig møtte han toppene i de fire største matvarekjedene samt landbruksministeren, der han la fram matpanelets tanker.- Lederne i de store kjedene stilte spørsmål ved om vi i Matpanelet var representative, og viste til deres egne forbrukerundersøkelser som vektla for eksempel lav pris høyere enn et stort utvalget av lokalproduserte matvarer, sier Svein Simonsen.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no