Birkenes/lillesand: — Vil ikke alle bli lagt merke til da? sier økonomen og bedriftsutvikleren Anne Grete Hvalryg (52) fra Lillesand. Sammen med designeren Turi Tobiassen (50) har hun satt en fargerik idé ut i livet. I disse dager pakkes det fargeglade lesebriller og matchende smykker i lekre esker og sendes rundt til brillebutikker over hele landet.Det begynte med at Anne Grete trengte lesebriller. Turi, som reiser verden rundt i designerjobben sin, hadde kjøpt med seg noen festlige plastbriller på en flyplass. De to venninnene fra Lillesand var på tur til London. Det fantes ikke tøffe lesebriller å oppdrive i storbyen. Og da Anne Grete ble henvist til et apotek for å kjøpe lesebriller, ble ideen unnfanget. - Her ligger det noe. Vi lager lesebriller sjøl! Dermed var de i gang med å utvikle forretningsideen. Utgangspunktet var Turi Tobiassens lange kompetanse innen design og konseptutvikling og Anne Grete Hvalrygs tilsvarende erfaring med forretningsutvikling.- Vi kjenner hverandre godt og vet at vi forstår hverandre og kan kommunisere. Vi har hatt et felles ståsted innenfor næringslivet i 25 år, sier de to forretningskvinnene. Nei til brillesnor

Nå sitter de på industriområdet Tollnes på Birkeland med et rom stappfullt av briller i rødt, blått, turkis, svart, brunt og hvitt. Og på bordet ligger smykker i samme farger. Mange av smykkene har en funksjon. De skal brukes til å feste brillene i. For brillesnor er ikke noe for disse damene.- Å gå med brillesnor er å bli identifisert som gammel. Det har ikke jeg lyst til, sier Hvalryg. Altså laget de et brilleoppheng som et smykke, og dermed ble brillene en del av smykket. - Vi skal skape fargerike personligheter. Det er dristig å ta på seg en veldig kulørt brille. Det gjør noe med deg som person, sier Hvalryg. Brukt nettverket sitt

De to kvinnene forteller om hvordan de har jobbet for å få dette til. De har jobbet natt og dag og har brukt hele nettverket sitt for å få til det tekniske etter at selve konseptet var klart: De har fått hjelp av fiskekrokfabrikken Sølvkroken i Arendal til å finne produsent av den spesielle kroken som har en svivel som på et fiskesnøre. De har fått en liten stålhatt produsert på Tore Olsen mekaniske industri i Tvedestrand. Hver lille detalj er designet fra a til å. De har leverandører på Taiwan, i India og Tsjekkia. Og studenter fra Lillesand monterer smykkene på deltid. Internasjonalt

— Vi skal bli en bedrift med mange ansatte, sier Hvalryg og Tobiassen. De har brukt mye tid på å analysere markedet og skaffe seg distributører. Dette er nå på plass, og det som blir spennende er å se om voksne damer faller for ideen om ferdigbriller i forskjellige styrkegrad, med smykker som matcher.- Dette er design for folket. Vi skal utvikle farger etter motetrender og komme med nye briller to-fire ganger i året, forteller Tobiassen.- Vi skal ut i verden. Vi skal på flyplasser. Vi skal være internasjonale. Derfor har vi også kalt konseptet «eyeforcolour». Vi har store ambisjoner og vi er ikke redde for å si det, sier de kreative kvinnene fra Lillesand.- Dette er blodig alvor. Vi har satset 600.000 kroner av egne penger i aksjekapital, og fått 250.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge til utvikling av prosjektet. Uten de 250.000 kronene hadde vi aldri kommet i gang, sier de. Og er enige om hvordan de vil ha det:- Vi skal ha styringen sjøl. Og vi skal ha det gøy. Det er en del av forretningsplanen vår nå når vi har passert middagshøyden, sier damene. Med brillene på nesen.