— Jeg tror det nye formidlingsbygget for Vest-Agder-museet kommer til å ligge på Bredalsholmen.

Det sier regionalsjef Kenneth Andresen i Vest-Agder fylkeskommune til Fædrelandsvennen.

I bakgrunnen seiler også de stadig urealiserte planene om Porto Franco, en nasjonal museumshavn i Kristiansand, som riksantikvaren ba dem utrede i 2010. — Nå forsøker vi å se flere ting i sammenheng, påpeker regionalsjefen.

Andresen arbeidet i september med redningsaksjonen for Bredalsholmen som resulterte i at kommune, fylkeskommune og Riksantikvaren berget dokk- og fartøyvernsenteret som da var i ferd med å havarere - igjen.

Krisepakken, som reddet senteret fra avvikling, innebærer at fylkeskommunen får ansvar for formidling, kommunen tar seg av eiendommen og Riksantikvaren gir penger til skipsrestaurering.

Revurdere Odderøya

Redningsaksjonen skal evalueres sommeren 2014. I kjølvannet av den, igangsatte rådmann og fylkesrådmann en helt ny museumsutredning som til manges forundring nå foreslår å skrinlegge flytting av friluftsmuseet til Odderøya.

Samtidig tas det til orde for å konsolidere Bredalsholmen med Vest-Agder-museet og å revurdere vedtaket om å legge formidlingsbygg på Odderøya.

— Det er selvfølgelig politikerne som må prioritere, men vi mente det nå var riktig å ta en total gjennomgang av alle våre økonomiske forpliktelser i forhold til Odderøya, Bredalsholmen og Vest-Agder-museet før vi går inn i relativt tunge investeringer, sier Andresen.

Også ordfører Arvid Grundekjøn (H) tok nylig til orde for å bygge opp Bredalsholmen som museumssenter.

Andresen mener det er en naturlig plassering.

— Der kan det bli levende aktivitet med reparasjon av skip, samtidig som det blir museumshavn for de store båtene, sier han.

Ikke aktuelt

Vest-Agder-museet skal behandle de helt nye forslagene på et ekstraordinært styremøte mandag. Direktør John Olsen ser ikke Bredalsholmen som et aktuelt sted for det nye formidlingsbygget:

— Jeg er ikke overrasket over at fylkeskommunen ønsker å se museumslandskapet i Vest-Agder i sammenheng, og Bredalsholmen representerer et viktig kompetansemiljø. Men det er viktig å holde Bredalsholmens behov og Vest-Agder-museets behov adskilt, sier han.

— Det er ikke sikkert at våre behov blir dekket av bygningsmassen der ute. Jeg mener det vil være en feil plassering i forhold til museets muligheter til å trekke publikum, sier Olsen.

Bredalsholmen ligger åtte kilometer fra sentrum, har i dag bussforbindelse én gang i timen og et begrenset antall parkeringsplasser.

— Min anbefaling til styret er å holde fast ved Odderøya som det stedet som vil tilfredsstille våre behov for formidlingsbygg. Dersom andre steder skal utredes, er det viktig å gjøre det grundig. Kanskje finnes det andre steder enn Odderøya og Bredalsholmen man ikke har sett fordi Odderøya har vært vedtatt. Man må ta seg god tid til å vurdere alternativer, sier Olsen.

Nodeviga venter på penger

Lille Cultiva gav 4,5 millioner kroner til Vest-Agder-Museets aktivitetsbygg i Nodeviga. Museumshavna skal være ferdig til Tall Ships Races 2015 Foto: Vest-Agder Museet

Bystyret vedtok i november å finansiere nybygg i Nodeviga. Lille-Cultiva bevilget penger i januar, men fylkeskommunen avventer.— Vi vil først la politikerne ta stilling til den nye helhetlige museumsplanen, sier regionalsjef Kenneth Andresen i Vest-Agder fylkeskommune.

I midten av januar innkalte Vest-Agder-museet til pressekonferanse for stolt å presentere planene for museumshavna som skal stå ferdig til Tall Ship's Races i 2015. Aktivitetsbygget og småbåthavn i Nodeviga er også første trinn i firepunktsplanen bystyret vedtok i 2011. Det skal følges av nytt formidlingsbygg på Odderøya og til slutt flytting av friluftsmuseet. Nå kan de to siste punktene bli skrotet, men museumsdirektør John Olsen tror likevel på liv i Nodeviga.

— Bystyret vedtok at havna kan lages uavhengig av om det etableres annen museumsaktivitet på Odderøya, så dette regner jeg med går sin gang, sier han.

Anlegget koster 14,8 millioner kroner, og bystyret har gitt tilsagn om tre millioner kroner mens Lille-Cultiva gir 4,5 millioner. Nå ventes det at fylkeskommunen bidrar med drøye sju millioner gjennom et låneopptak.

— Fylkesutvalget får museumsplanen til behandling 8. april, og jeg ser ikke bort fra at de kan ta stilling til Nodeviga senere i samme møte, sier Kenneth Andresen.

Hestmanden på rett kjøl

D/S Hestmandens lidelseshistorie kan gå mot slutten. Den er nå i ferd med å bli innlemmet i Vest-Agder-museet (VAM) igjen. Foto: tore-andré baardsen

D/S Hestmandens lidelseshistorie kan gå mot slutten. Den er nå i ferd med å bli innlemmet i Vest-Agder-museet (VAM) igjen.Mellom 1995 og 2011 gjennomgikk det dampdrevne lasteskipet, som overlevde to verdenskriger, omfattende restaurering ved Bredalsholmen dokk— og fartøyvernsenter. Krigsseilermonumentet har kostet 80 millioner kroner å sette i stand, og det har ikke skjedd uten økonomiske sverdslag.

I 2010 forlot skipet Vest-Agder-museet (VAM) og fortøyde hos Stiftelsen Arkivet der det ble enda mer pengemessig bråk og rabalder.

— Vi ser positivt på å ta inn Hestmanden igjen, forutsatt at vi får en økonomi som kan ivareta drift og vedlikehold på en god måte, sier direktør John Olsen. Han har nå spilt inn sine ønsker til Kulturdepartementet. Blir de oppfylt, blir Hestmanden en del av VAM fra 1. januar 2015. I den nye museumsplanen som nå er ute til høring, foreslås det at Bredalsholmen blir hjemmehavn for Hestmanden.