— Arbeidet har gått over all forventning i forhold til framdrift. De ble ferdige med renskingen torsdag, sier vedlikeholdsansvarlig Knut Asbjørn Koland i Statens Vegvesen.

Arbeidere fra firmaet Bmo Entreprenør AS har denne uka stått på en gammel vedlikeholdsvogn under broa og fjernet all løs betong. Det var under en inspeksjon i vår det ble oppdaget løs betong under dekket. Dette kunne falle ned og i verste fall treffe båter. Nå er det trygt å ferdes under den gamle hengebroa.

I forslag til statsbudsjett bevilges det penger slik at arbeid med ny bro kan starte allerede i 2015. I tidligere planer så det ut som at den gamle broa måtte stå til 2019. Nå kan også dette framskyndes. Foto: Anne Smith Lorentz

Flere kilo løs betong— Det var omtrent som forventet. De har samlet opp ganske mange store biter betong i en sekk på en god del kilo, sier Koland.

Mandag skal entreprenøren og konsulenten som var på broa i vår undersøke hvor mange stålbjelker som må forsterkes. Tidligere er det antydet at det gjelder opp til seks bjelker. Fristen for arbeidet er satt til 31. oktober.

Når det jobbes under broa brukes to skinnegående vedlikeholdsvogner som henger under broa permanent. Dette gjør at arbeidet får minimal, eller ingen betydning for trafikken på broa. Foto: Anne Smith Lorentz

— Vi må ikke for langt ut på høsten, med dårlig vær og storm. Det er ikke lett å sveise med kuldegrader, kraftig vind og regn, forklarer han.

Ny bro

I år vil det koste nærmere fire millioner kroner å vedlikeholde hengebroa fra 1956. Tidligere i år er to fuger reparert for rundt én million kroner per fuge.

I vår uttalte prosjektleder for ny bro, Kjell Soltvedt i Statens Vegvesen, at bygging av ny bro ville starte i 2016 og at den gamle broa skulle rives i 2019. 8. oktober ble det klart at arbeidet kan starte allerede neste år. For i forslag til statsbudsjett skrev regjeringen at de vil bevilge penger til planlegging av ny bro med tanke på «anleggsstart så raskt som praktisk mulig».

Ikke merkbart

— Jo fortere man kommer i gang med det, jo bedre er det for min del. Men det er jo klart, brua skal detaljplanlegges, og det vil alltid gå tid til det uansett, sier han.

Arbeidet som pågår vil ikke få store konsekvenser for trafikken.

— Når vi benytter eksisterende vedlikeholdsvogner vil ikke trafikantene merke noe som helst, sier prosjektleder i Bmo Entreprenør, Bent Asbjørnhus.