— Nå har Fædrelandsvennen - gjennom tjenesten Innsyn.no - gjort det enklere for journalister og andre interesserte å søke seg fram til de sakene de vil vite mer om, sier Tarjei Leer-Salvesen.

Leer-Salvesen var tidligere journalist i Fædrelandsvennen. Nå er han frilanser, men fortsatt engasjert av mediehuset for å videreutvikle Innsyn.no.

Mer enn samliv

Vår visjon er at en åpen folkekirke må omfatte langt mer enn synet på samliv og seksualitet.- Vår visjon er at en åpen folkekirke må omfatte langt mer enn synet på samliv og seksualitet. Innsyn kan gi åpenhet om pengebruk, makt og beslutningsprosesser, sier Tarjei Leer-Salvesen.

Den norske kirke (Dnk) er underlagt offentlighetsloven. Fra i dag ligger to årganger av Kirkerådets journalene søkbare. Den som for eksempel vil vite mer om arbeidsmiljøet i kirken, skriver « arbeidsmiljø » i søkefeltet.

— Med Innsyn.no gjør Fædrelandsvennen det mulig å søke i dokumenter fra offentlige journaler hos institusjoner som ikke legger tilrette for det selv, sier Tarjei Leer-Salvesen.

Bare å takke

Kommunikasjonsdirektør i kirken, Ingeborg Dybvig, sier deres journaler er tilgjengelig allerede.

Ingeborg Dybvig, kirkens kommunikasjonsdirektør, ønsker enklere innsyn i kirkens dokumenter velkommen.

— Men det er positivt at Fædrelandsvennen nå gjør alt lettere tilgjengelig - et godt bidrag til et åpnere samfunn, sier Dybvig.Seniorrådgiver i Kirkerådet, Gunnar Westermoen, forteller at kommunikasjonsavdelingen ikke selv har tatt initiativ for å gjøre det enklere å søke etter dokumentene.

— Stilig at dere gjør det for oss. Her er det bare å takke, sier Westermoen.

Stilig at dere gjør det for oss. Her er det bare å takke.Innsyn.no inneholder også en enkel funksjon for å be om innsyn i dokumenter som den enkelte mener kan være interessante.

To år etter at Innsyn.no ble lansert, er journaler for stadig nye institusjoner, slik som Stortingetog politidistriktene, gjort søkbare.

Stiftelsen Fritt Ord har gitt støtte til utviklingen av Innsyn, og Leer-Salvesen forteller at NRK har bidratt til den siste utviklingen av tjenesten.