— Det er faktisk helt krise. Vi bruker bussen både til jobb og til byen, men det er farlig å krysse veien, sier Johan Berntsen.

Han og familien bor i byggefeltet like ved. Berntsen mener det blir skummelt å sende dattera, Mari Emma, med bussen når hun blir eldre. Det er 60-sone på strekningen, men veien er flat og bred.

— Det hjelper ikke med fotgjengerfelt. Hastighetene er altfor høye. Vi trenger en undergang, sier Berntsen.

Ivar Ringen, i Trygg Trafikk, sier at man må ha fullstendig oversikt før man krysser veien. Det er vanskelig ved Dvergsnesveien holdeplass. Foto: Christian Tunge

Falsk trygghetLenger ut mot Tømmerstø, på busstoppet «Dvergsnesveien» ved Dvergsnes skole, er problemet det samme. I tillegg kommer trafikken rundt en uoversiktlig sving.

— De fleste ulykker i forbindelse med buss skjer faktisk til og fra holdeplassen, sier Ivar Ringen i Trygg Trafikk.

Han er usikker på om et gangfelt løser problemet.

— Respekten for gangfeltene er dessverre altfor liten. Det kan faktisk være slik at en fotgjengerovergang skaper falsk trygghetsfølelse. Særlig for barn og eldre.

Han understreker at man har blitt mer kritisk til å bygge gangfelt fordi det kan føre til ulykker.

— På steder uten gangfelt er aktsomheten til de gående mye større. Dette må tas med i betraktningen, sier Ringen.

Han forteller at det er utbygger som bestemmer, men at en undergang kan være løsningen.

— Det sier seg selv at det ikke er ressurser til å bygge underganger ved hvert eneste busstopp. Her er må utbyggeren ta en vurdering, sier Ringen.

Mosjonistene som bruker lysløypa, må også krysse veien ved holdeplassen. Foto: Christian Tunge

Blir ingen undergangDet er Statens vegvesen som bygger holdeplassene.

— Det er alltid en risiko å krysse en vei. Det er ikke noe unikt ved Dvergsnesveien, sier overingeniør ved seksjon for Plan og forvaltning, Wanda Nor.

I forbindelse med oppgraderingen ble det gjort en ny sikkerhetsvurdering for busstoppet, men det foreligger ingen plan om hverken kulvert, overgang eller gangfelt.

— Ressursavdelingen planlegger holdeplassene for oss. Deretter blir de godkjent av trafikksikkerhetsavdelingen. Vi har ikke anledning til å bygge gangbruer eller kulverter ved aller krysningspunkter, sier Nor.

Det er flere faktorer som avgjør hvilke holdeplasser som får egne overganger.

— For gangbruer og kulverter er det hovedsakelig antall brukere, omkringliggende skoler eller bedrifter, og type vei som avgjør. For fotgjengerfelt gjelder fartsgrense, trafikkmengde og antall gående som krysser veien per time, sier Nor.

Holdeplassene ved Lianveien har blitt oppgradert, men ingenting blir gjort for at veien skal bli tryggere å krysse. Foto: Christian Tunge

Får henvendelserIngeniøren opplyser at holdeplassen ved Lianveien ikke er ferdigstilt.

— Det skal asfalteres og bygges en rampe slik at framkommeligheten blir bedre.

Hun forteller at «Dvergsnesveien», like ved Dvergsnes skole, nå skal nå legges ned.

— Det finnes allerede et stopp, Dvergsnes skole, like ved skolen. Her er det både undergang og opphøyd fotgjengerfelt. Når det gjelder «Dvergsnesveien», skal denne holdeplassen termineres, sier Nor.

Statens vegvesen får jevnlig henvendelser fra publikum som ønsker forandringer.

— Disse blir registrert, og i samarbeid med Vest-Agder fylkeskommune og Agder Kollektivtrafikk blir tiltakene prioritert, sier Nor.