Stavanger Aftenblads nettavis fredag. Foto: Faksimile

— Trist at avisen starter skyttergravskrig, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

«Om E 39 får lov til å snike i køen, kan det forlenge og forsterke køproblemene i regionen», skriver Aftenbladet på lederplass fredag, og sikter med «regionen» til området rundt Stavanger der utbyggingsprosjektene står i kø.

— Vi må velge her, sier avisens sjefredaktør Lars Helle til Fædrelandsvennen. Og konkluderer med at å velge firefelts vei til Kristiansand, kostnadsberegnet til 40 milliarder kroner, er feil.

— Jeg kjører ofte den strekningen selv og kan den i detalj, og det har tross alt skjedd mange forbedringer der, sier han.

— I vinter ble den stengt fordi man måtte skyte bort istapper med gevær?

— Ja, det er ikke tvil om at det trengs oppgraderinger, men det finnes en mellomting mellom firefelt til 40 milliarder og ingenting, mener Helle.

Pose og sekk

— Nå må vi prioritere det som står i Nasjonal Transportplan, nemlig dobbeltspor på jernbanen mellom Stavanger og Egersund, kollektivtrasé mellom Stavanger og Sandnes, og ferjefri vei over Boknafjorden til Haugesund, presiserer han og mener det ikke går an å få både i pose og sekk.

— Jo, det mener jeg det gjør, for det er ulike ting man skal løse, sier Bård Hoksrud. Statssekretæren er klar på at regjeringen vil planlegge for fire felt på hele strekningen.

— Ting vil selvfølgelig ta litt tid, men ny E 39 skal løse trafikkutfordringene mellom to store byer, på en strekning der over 20 prosent er godstrafikk. Det er unikt i norsk sammenheng, og vi har et viktig næringsperspektiv her også. Jeg var på veimøtet i Lyngdal mandag, og opplevde at NHO i Rogaland og Vest.-Agder er inne på et godt spor der de jobber sammen, og det har en kjempeverdi, sier Hoksrud.

Oljepenger

— Men er det penger nok til alle store planer?

— Jeg er veldig mot bompenger, men mener helt klart at vi kan bruke noen av oljepengene på veiprosjekter her hjemme også, og ikke bare i utlandet. Det er noe vi ser på nå, sier Hoksrud,

Samtidig er det opprettet et infrastrukturfond på 30 milliarder, og det jobbes med å etablere et nytt statlig veiselskap som skal planlegge og bygge ut lengre strekninger. Et interimselskap skal være klart til høsten, før selve selskapet er operativt fra høsten 2015. — Bypakker skal ikke inn her, og kollektivsatsingen i Stavanger kan ikke bli en del av veiselskapet, fastslår Hoksrud.

- Kjempekandidat

Om E 39 legges inn her, er for tidlig å si.

— Men vi skal jobbe for å få inn viktige og lønnsomme stekninger, og da er det klart at E 39 mellom Kristiansand og Stavanger er en kjempekandidat, sier han.

— Fire felt på hele strekningen vil tvinge seg fram fordi trafikktallene er høyere enn det prognosene viser, og vi kan ikke jobbe slik man gjorde før. I Grenland, der jeg kommer fra, bygget man en tofelts bro til 480 millioner som sto ferdig i 1996. Nå er den for liten, og vi må bygge helt ny E 18. ## - Alt annet vil være klatting

— Med all respekt for køproblematikken i Stavanger-regionen: den må ikke brukes som argument mot en helt sentral stamveistrekning i Norge, sier politisk redaktør Vidar Udjus i Fædrelandsvennen.

Avisen tok på lederplass onsdag det stikk motsatte standpunkt som Stavanger Aftenblad, og hilste initiativet for full firefeltsutbygging velkommen.

— Vi blir aldri ferdig med stamveidebatten i Norge før vi har firefelts vei Oslo - Kristiansand - Stavanger. Fram til den står ferdig, vil alt annet være klatting og penger ut av vinduet til midlertidige prosjekter med all køproblematikk det medfører, sier han.

— E 39 har i ulike reportasjeserier i vår avis blitt kalt «Dødsveien». Det må være en høyt prioritert oppgave å bygge en trafikksikker og framtidsrettet vei, sier Udjus.