Kristiansand havn har varslet en prisøkning for ferjeselskaper som skal bruke havna.

— Vi synes økningen er for stor og ønsker en begrunnelse på hvorfor prisstigningen er høyere her enn andre steder, sier Odd Grønberg, rådgiver i Color Line.

Kristiansand havn ønsker blant annet å heve passasjeravgiften med en krone (se fakta). For Color Lines del betyr det at de må ut med 1,2 millioner mer i året.

— En krone er ikke mye penger, men det er mer prinsippene vi er opptatt av, sier Grønberg.

Sesongpriser

Kristiansand havn øker prisene blant annet på grunn av investeringer som de mener ferjeselskapene vil ha nytte av.

Men både Color Line og Fjord Line har protestert. Fjord Line mener havna behandler dem urettferdig når de tar høyere avgifter på sommeren enn om vinteren.

— I den perioden vi var utestengt fra Kristiansand havn, la de om avgiftsstrukturen slik at det ble dyrere på sommeren og billigere på vinteren. Det var et element i det å få presset oss ut av markedet, mener Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Line.

Da havna og Fjord Line inngikk et forlik i 2013, ble de enige om at prisene skulle jevnes ut, så sant det ikke førte til vesentlige ulemper for havna.

— Selv om intensjonen har vært å jevne ut prisene, har nok havna møtt motstand hos Color Line.

Større forskjeller

Hos Color Line mener de derimot at det er naturlig at prisene varierer og ønsker større forskjeller.

— I dag er det differensierte priser på det meste. Det er naturlig å ta hensyn til at det er mindre betalingsvilje på vinteren enn på sommeren, sier Odd Grønberg.

— Fjord Line har en avtale med havna om at prisene skal jevnes ut?

— Det er en avtale vi ikke er kjent med. Men innen reiseliv er det helt vanlig med dynamisk prising gjennom året, sier Grønberg.

Trenger penger

Havnedirektør Halvard Aglen sier de har tatt hensyn til de aller fleste innspillene fra ferjeselskapene når de har laget en ny prisliste. Likevel anbefaler de noe høyere priser når havnestyret skal ta den endelige beslutningen.

— Vi er ikke et selskap som skal ta utbytte, men vi skal bygge ny kai og utvide kapasiteten. Nå må vi gjøre endringer på grunn av utbygging av E 39 og E 18 og det betyr også økte utgifter, sier Aglen.

Havna møter også motstridende krav. På den ene siden står Color Line som vil ha større prisforskjeller mellom sommer og vinter. På den andre siden står Fjord Line som vil ha samme pris hele året.

Utjevning

Til Fjord Line svarer Aglen dette:

— Vi har allerede utjevnet forskjellen mellom sommer og vinter noe. Men det er turbulens i ferjemarkedet, og det er for tidlig å konkludere med effekten av denne utjevningen. Derfor tar vi en fot i bakken nå og ser hvordan dette slår ut før vi gjør nye justeringer.

— Mens Color Line mener at dere må ha større forskjeller enn det dere har i dag?

— Vi er en del av et marked og prisene vil gjenspeile betalingsvilligheten i markedet. Men som sagt skal ikke vi levere utbytte, men utføre et samfunnsoppdrag.

Det er havnestyret som tar den endelige beslutningen om hva det skal koste å bruke Kristiansand havn.