Skjærvik har selv i en fersk tilsynsrapport fra fylkesmannen i Aust-Agder opplyst at han bruker mellom 15 og 40 sekunder per pasient som skal ha allergivaksine.

Fem ganger over normen

Helse Sør-Øst (Hsø) anmodet fylkesmannen i Aust-Agder om å gjennomføre tilsyn ved Norges største allergiklinikk, Arendal spesialistsenter (Ass). Årsaken er at senteret har mye større pasientstrøm enn det som er vanlig blant de som har avtaler med Hsø. I 2013 hadde senteret 12270 konsultasjoner med pasienter fra hele landet. Normtallet er 2200.

Barnelege Håvard Skjærvik ved Arendal spesialistsenter har brutt loven og forsøkt å rekruttere pasienter utenom henvisning fra fastlege, konkluderer fylkesmannen i Aust-Agder. Foto: BIRGER RINGSETH

— Knapp tidsbruk per pasient kan medføre fare for kvaliteten og risiko for svikt i behandlingen, skriver fylkeslege i Aust-Agder, Anne-Sofie Syvertsen i tilsynsrapporten.

Barnelege Skjærvik er daglig leder og eneste lege på senteret som har fem spesialsykepleiere og to legesekretærer:

- Hvordan kan det være forsvarlig av deg som lege å bruke ned til 15 sekunder per pasient, Skjærvik?

— Allergivaksinasjon er først og fremst en jobb for sykepleierne. Pasientene er hos oss i 30 til 90 minutter. Min jobb er å tilse pasienten, sier han.

Normal dag

På en tilfeldig dato hadde han 34 pasienter til konsultasjon mellom 08.00 og 15.00. De siste seks pasientene ble journalført med konsultasjon på disse tidspunktene:

15.15 - 15.15 - 15.16 - 15.17 - 15.20 - 15.20.

Fylkeslege Ann-Sofie Syvertsen konkluderer med at Arendal spesialistsenter har brutt loven som skal forhindre ensidig markedsføring for å skaffe nye pasienter. Foto: Erling Slyngstad Hægeland

I tillegg rakk Skjærvik å tilse 27 pasienter som skulle vaksineres. Dette er ifølge fylkesmannen en normal dag ved senteret.«Til tross for at ansatt støttepersonell ved Ass må anses for å være svært kompetente, stiller vi spørsmål ved hvordan du kan være tilgjengelig for råd og veiledning for dette personellet samtidig som du skal ivareta egne pasienter», skriver fylkeslegen.

— Hva vil du si om kritikere påstår at du lar hensynet til pasienten lide for å tjene mest mulig penger?

— Fylkesmannen skiller ikke mellom konsultasjoner utført av sykepleier og lege, sier han.

Faglig forsvarlig

En sakkyndig var til stede med Skjærvik under sju konsultasjoner med pasienter. Og noterte at konsultasjonene stadig ble avbrutt fordi han måtte ut og se til pasienter som var klare for vaksinering. «I tillegg var det et høyt tempo, telefonoppringninger og prikktester som ble avlest av sykepleier som kom inn under konsultasjonen», skriver Syvertsen.

Likevel konkluderer hun med at senteret driver innenfor rammene av faglig forsvarlig praksis. Hun skriver at senteret fremstår som «et høyeffektivisert allergisenter med god kompetanse på feltet».

Skjervik understreker at han er meget glad for at fylkesmannen konkluderer med at det ikke foreligger brudd på kravet til faglige forsvarlige tjenester.

Fylkesmannen påpeker at senteret ikke har dokumentert godt nok behovet pasientene har for vaksine. Det rettes også kritikk for at barnelegen har vaksinert over 200 voksne personer - i strid med vedtak i Helse Sør-Øst.

Sakens karakter gjør at fylkesmannen har oversendt den både til Statens helsetilsyn, Helse Sør-Øst og Helfo (helseøkonomiforvaltningen) til orientering.

Skjærvik sier at denne saken er en belastning både for ham og ansatte ved spesialistsenteret.

Annonse brøt loven

Arendal spesialistsenter brøt loven da det annonserte for et «Åpen dag»-arrangement i fjor.

Senterets annonse er brudd på helsepersonellovens paragraf 13, ifølge fylkesmannens tilsynsrapport. Formålet med paragrafen er å motvirke at helsepersonell presenterer helsetjenester på en ensidig måte med den hensikt å oppnå økt etterspørsel.

Innehaver og barnelege Håvard Skjærvik tar konklusjonen til etterretning. Han sier arrangementet ble gjennomført for å bidra med informasjon til befolkningen.

Fylkesmannen skriver: « Annonsen har (....) en form som etter fylkesmannens vurdering er egnet til å skape usikkerhet og et behov hos publikum.(....) og ved slik markedsføring skapes etterspørsel fra pasienter og rekruttering utenom ordinært henvisningsmønster».

Helse Sør-Øst fryktet at senteret med dette omgikk kravet til at pasienter skal henvises fra fastlege for å få sjekket om de har allergier.