MANDAL: Det mener rektor ved Vassmyra ungdomsskole, Odd Leiren. Han opplever at stadig flere elever gir opp å klare å forstå innholdet i bøkene og at selvtilliten blir deretter.På skolen er Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU) så bekymret over innholdet i bøkene at de har skrevet brev til kirke— og undervisningsministeren der de krever at forholdet blir belyst og endret.- Fatter lite

— Mange foreldre fatter lite og ingenting av oppgavene barna har i bøkene sine, blant annet fordi måten å løse oppgavene på er endret siden de selv gikk på skole. Dermed mister elevene en viktig lærerressurs som foreldrene er. De voksne kan rett og slett ikke hjelpe, sier leder for FAU på Vassmyra ungdomsskole, Geir Sjølingstad.Han får full støtte av rektor på skolen, Odd Leiren. Han legger ikke fingrene imellom: - Det er for ille hva elevene må gjennom av komplisert og omfattende fagstoff. For dem som ikke klarer å henge med i svingene, er dette alvorlig, påpeker Leiren.I brevet til statsråden skriver foreldrene at det særlig er kristendomskunnskap og engelsk som er vanskelig.- Jeg oppfatter meg selv som rimelig flink i engelsk, men mye av det som står i bøkene på dette språket skjønner jeg ingenting av, sier Sjølingstad.Dårlig samvittighet

Dette skaper ikke bare frustrerte foreldre og elever, også lærerne blir stresset av alt de skal igjennom med elevene. - Det er slik at vi får dårlig samvittighet når vi er utendørs med elevene, i stedet for å undervise, sier rektor Leiren.Det var lærerplanen som kom i 1997 som kastet mye om på alt elevene skal gjennom på ungdomsskolen. En betraktelig større mengde med fagstoff ble pøst ut, mye av det mer komplisert i forhold til tidligere.- Jeg sender ikke ut elever som er mer kloke i forhold til før. Og jeg spør om alt stoffet de skal igjennom er like relevant, sier den engasjerte rektoren.Det samme spør Sjølingstad seg om. Han vet om mange frustrerte elever og foreldre som ikke vet sin arme råd når de går gjennom bøkene.Vanskelig språk

Også lærer gjennom 32 år, Tor Sigbjørn Feed, synes bøkene er blitt for vanskelige. - Bare språket i mattebøkene er så innviklet at det kreves at elevene er språklig sterke for å klare å skjønne oppgavene, påpeker han.Han synes at bøkene - i motsetning til før - starter på et altfor høyt nivå. - I stedet burde de gradvis bli vanskeligere, mener læreren som har minimalt med tid til å hjelpe elever som kjører seg fast i problemer.Feed mener likevel at alt ikke er negativt. - Over tid har pedagogikken endret seg til det bedre, blant annet i naturfag. Nå er det mer matnyttig stoff i disse bøkene elevene kan kjenne seg igjen i, påpeker læreren.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no