MANDAL: — De siste grunnstøtingene av store tankskip, omfattende spritsmugling og «Sleipner»-ulykken er eksempler på at vi har et kystoppsyn uten kontroll, sier Schmidt.Hun peker på at det i alt finnes 18-20 forskjellige instanser som skal drive oppsyn langs kysten og som langt på vei ikke vet hva de andre steller med. Her finnes kystvakt, redningsskøyter, tollvesen, politi, losvesen, havnevesen, fyrtjeneste og fiskerioppsyn - for å nevne noe.- Det er helt vilt at det skal være på denne måten. I stedet burde man koordinere ressursene på en helt annen måte. De nye MTB-ene som forhåpentlig blir bygd ved Umoe Mandal vil være svært effektive til å drive overvåking av alle slag, sier Schmidt.Hun mener MTB-ene blir like viktige for sivil kysttrafikk som for militære formål.Schmidt foreslår å danne en helt ny kystenhet etter mønster av US Coast Guard i USA.- Denne enheten må bestå av fagpersonell innenfor kystovervåking og oljeberedskap. Etaten må være ansvarlig for alle oppgaver som politiet, tollvesenet, Fiskeridirektoratet og Redningsselskapet har, sier Schmidt.Det er i dette hun ser MTB-ene som også vil måtte ha mye med oljeberedskapen å gjøre, både når det gjelder å forhindre forurensning og terror mot oljevirksomheten.Hun påpeker at det i årene som kommer vil bli fraktet store mengder russisk olje langs vår kyst.- I tillegg sysler russerne med tanken om å importere atomavfall. For ikke å glemme utrangerte russiske krigsskip som kan ende sine dager i vår strandlinje på vei til gresk opphoggingshavn, sier Schmidt.Hun er svært spent på hva skjebnen til MTB-ene blir, en avgjørelse som faller 16. februar i statsråd.- Jeg gjør mitt for å bearbeide min stortingsgruppe til et positivt utfall, men fortsatt er det store dilemmaet at det ikke finnes penger nok til alle gode formål i Forsvaret, sier Åse Schmidt.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no