GRIMSTAD: — «Autosky» er UECCs (United European car carriers) siste tilvekst. Og den er også selskapets største, opplyser Bent Nielsen, direktør i UECC.Skipet kan frakte omkring 1900 medium store biler. «Autosky» er 140 meter langt og 23 meter bredt. Båten er utstyrt med 23.000 hestekrefter, og har en servicehastighet på 20 knop.- Skipet er såpass stort at vi ikke klarte å få det inn til Oddenkaia. Vi måtte bruke taubåten som en flytende fender. Men det gikk greit da vi la ut akterrampen, sier Nielsen.Skipet er bygget i Japan. I tillegg til «Autosky» har UECC planer om å bygge to nye bilskip i løpet av året.Første med stabilisator

«Autosky» er det første bilskipet i verden med stabilisator. Det betyr mindre og færre skader på lasten.- Med sidevind vil stabilisatorene dempe rullingen med 90 prosent. I tillegg til mindre skader på lasten, vil vi kunne slippe å surre lasten, sier Nielsen.UECC frakter biler mellom havner i Europa,og er den ledende sjøtransportør i vår verdensdel.- Vi har 35 prosent av markedet. Det vil si at vi frakter omkring 1,3 millioner biler per år. Men i havneanløp er vi størst i verden. I fjor hadde vi 4500 havneanløp, opplyser Nielsen.Totalt ble det i Europa i fjor solgt omkring 16 millioner biler. Av disse ble fire millioner transportert sjøveien.- Vårt mål er å gjøre sjøtransporten enda mer attraktiv. Vi er opptatt av å få vekk biltransporten som skjer på landeveien, sier Nielsen.Hovedkontor

UECCs hovedkontorer er lokalisert i Grimstad og Oslo. Konsernet er organisert med 12 datterselskaper i Europa. Selskapet har en multinasjonal stab på 600 personer.UECC har røtter i Ugland-selskapene. I 1990 ble selskapet solgt, og i dag eies UECC av Nippon Yusen Kabushiki Kaisa, som er et av verdens største rederier, og av Wallenius Lines i Stockholm. UECC har de siste ti årene stått på egne bein, og de har gjort det bra.- Når vi i løpet av året overtar tre nye skip til en pris av 220 millioner, sier det noe om hvor vi står økonomisk. Vi hadde i fjor et overskudd på omkring 130 millioner, røper administrerende direktør, Nils-Henrik Jaeger.Selskapet tilbyr ikke bare sjøtransport. Selskapet er opptatt av å tilby totale distribusjonsløsninger.- Vi ønsker å tilby totalløsninger, fra bilen forlater fabrikanten til den er fremme hos forhandleren. Og i tillegg til transport via sjøveien har vi også opplegg for transport via jernbane og lastebil, sier Jaeger.