Skrekk og gru! Det går plutselig opp for meg at jeg sitter og skriver på min Å-T-T-E-N-D-E blogg! Det betyr faktisk at den o’ store styrkeprøven er like rundt hjørnet! Touren får gå som den går; jeg er fremdeles med godt mot både på vegne av meg selv og for resten av SPREK-gruppa. Uansett utfall av skirennet har hver og en av oss tatt ett solid steg ut av komfortsonen. Vi har alle, unnskyld utrykket, fått ræva opp av sofaen og startet på veien mot et sunnere og friskere liv. Om dette bringer oss gjennom den lange løypa får vi veldig snart svar på, men for meg er det uansett en seier i seg selv å ha tatt del i dette sirkuset!

Når det gjelder forberedelser til rennet skulle jeg nok helst sett at jeg hadde fått trent litt mer styrke, men helt ærlig så er ikke hjemmetrening med ørten repetisjoner min greie. Jeg har derfor prioritert å komme meg på ski, og håper at jeg på denne måten har fått kombinasjonen av styrke, kondisjon og balanse. Ikke optimalt, men i en travel småbarns hverdag ble det min løsning. Jeg har lagt bak meg i overkant av 10 mil (!) på ski den siste måneden. Dette er kanskje mer enn hva jeg til sammen har gått i mitt voksne liv, så jeg tillater meg derfor å være bitte litt stolt av egne prestasjoner! Les også:

Etter fellestreningen på Sandrip onsdags kveld konstaterte jeg at skiføret i nærområdet er labert. Torsdag børstet jeg derfor støvet av spinning skoene for å kvitte meg med litt «Svalbardtillegg». Som vanlig er det «alt eller ingenting» med meg, så jeg meldte meg likegodt på langkjøring på 75 minutt(!) — det er deilig å være støl og kjenne at man lever, ikke sant?

Jeg gledet meg til helga. Vi hadde en avtale her i heimen om at gutter skulle få være gutter, mens ho mor prioriterte trening. Lørdag morgen bar det derfor ut på en lengere skogstur etter frokost. Nå lurer du kanskje? Men JA du leste riktig; Silje var på skogstur etter frokost en lørdag morgen! Det var skikkelig deilig og kan faktisk anbefales. Søndag var det lovnad om perfekte forhold i fjellet og jeg pakket skiene og kjørte til Høgås. I utgangspunktet hadde jeg postkassa som mål for dagen, men barnefri, perfekte ski og sol fra skyfri himmel måtte nytes til det fulle! Sporene endte ved toppen av Himmelsyna og som en bonus for alt slitet ventet en lang og artig nedkjøring!

Les også:

Noen har en oppfatning av at SPREK er et slankeprogram; hvilket det faktisk ikke er. Joda vi har hatt gjennomgang og anbefalinger for kosthold, men det er ingen som passer på hva vi spiser— men det ene følger det andre, og at trening tre dager i uka gir resultater både for kropp og sinn hersker det liten tvil om. I all den tid det ikke er de store utslagene på vektskåla så merker jeg klare forbedringer ved at underbuksa har blitt litt slarken og har begynt å glippe på gjengene.

Les også:

Lørdagens avisoppslag fortalte meg noe jeg allerede vet: «at jeg er kapabel til å gjennomføre 42 kilometer på ski». Overskriften er som å kaste bensin på bålet. Bare vent å se, vi kommer til å (mot)bevise hele gjengen!