Veivesenets øverste sjef er samferdselsminister Ketil Solsvik Olsen, fra Frp. Stortingsrepresentant Åse Michaelsen er ikke så langt unna ledelsen hun heller. Hun sitter i transportkomiteen på Stortinget. Michaelsen frarådet forslaget på fylkesårsmøtet og sa at veivesenet gjør så godt de kan.

Hun ble nedstemt. Flertallet ville kjøre en hard linje.

— Krass

— Av og til må man være krass. E 39 er arbeidsplass for mer enn 1300 vogntogsjåfører. Den er en stor arbeidsplass på Sørlandet. Derfor vil vi be Arbeidstilsynet vurdere arbeidsmiljøet, sier forslagsstiller Christian Eikeland, som også er partiets gruppeleder i fylkestinget.

Han minner om at E 39 var stengt i over ett døgn grunnet fare for ras av is og isklumper tidlig i februar, og at Fædrelandsvennen noen dager etter meldte om to biler som hadde fått is i frontruten.

— Hadde dette skjedd på en ordinær arbeidsplass, ville all aktivitet blitt stoppet umiddelbart inntil tiltak til forbedring var gjort. Vi vil nå gå litt drastisk til verks for å få veivesenet til å komme med konkrete tiltak. Penger til ras-sikring ligger inne i budsjettene, men veivesenet virker ikke å ha en klar plan for hvordan de skal brukes, sier Christian Eikeland.

Aldri opplevd

Han sier fylkesstyret 25 .februar vil gå videre med årsmøtets vedtak.

Veisjef i Vest-Agder, Johan Mjaaland, ønsker ikke å kommentere saken før han får Arbeidstilsynet på døra.

— Har du noen gang før opplevd dette fra et politisk parti?

— Aldri i mine år i veivesenet, svarer han.