Gjengen fra Kristiansands Cykleklubb like før Ålefjær. De vinker bilisten forbi. Stort sett går det greit mellom syklister og bilister - men gnistningene er mange og noen for utålmodige. Foto: Tore André Baardsen
Gjengen fra Kristiansands Cykleklubb like før Ålefjær. De vinker bilisten forbi. Stort sett går det greit mellom syklister og bilister - men gnistningene er mange og noen for utålmodige Foto: Tore André Baardsen
syklister4.jpg Foto: Tore André Baardsen
Bilist Harry Lian mener syklistene ikke er flinke nok til å slippe fram bilistene. Foto: Tore André Baardsen
Roald Melvoll har ingen problemer med syklistene. Foto: Tore André Baardsen
Marianne Olsen har observert farlig adferd i trafikken av syklister. Foto: Tore André Baardsen
syklister7.jpg Foto: Tore André Baardsen

— Jeg skulle gjerne hatt en prat med karen som sneiet meg sist onsdag, sier Elisabeth Eid.

Sammen med et 60-talls syklister fra Kristiansands Cykleklubb står hun klar til helgas treningsritt med utgangspunkt ved Gimlehallen. De skal mot Birkenes via Ålefjær på en 125 kilometer lang tur. Trange og svingete veier med en god del trafikk.

Gjengen fra Kristiansands Cykleklubb like før Ålefjær. De vinker bilisten forbi. Stort sett går det greit mellom syklister og bilister - men gnistningene er mange og noen for utålmodige. Foto: Tore André Baardsen

Denne gjengen kjenner godt til konflikten mellom syklist og bilist på veien.— Jeg synes det oppstår spesielt farlige situasjoner i indre deler av landsdelen, gjerne med unge menn bak rattet. De viser ikke like mye hensyn som andre og kjører aggressivt, sier Eid.

Onsdag holdt hun på å bli påkjørt av en travel, ung bilist på Finsland.

— Jeg skulle gjerne hatt en prat med ham, sier hun.

Svak part

Petter Jørgensen, også han syklist i klubben, sier at det for det aller meste går greit i trafikken.

— Jeg synes både syklister og bilister flest skjønner hverandres roller og viser hensyn. For oss som syklister er det viktig å være varsom og slipper trafikken fram, vi er den svake part der ute, sier han.

Jørgensen forteller at problemstillingen er tema i klubben innimellom.

— Vi er nøye med å gi signal til bilistene om når det er trygt å kjøre forbi et felt med syklister, sier han.

Aggressivt

I fjor lanserte Statens vegvesen en kampanje som skal øke forståelsen mellom syklister og bilister i trafikken. Thor Hushovd frontet kampanjen. I den forbindelse ble det lagt fram en undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt hvor det kom fram at 70 prosent av alle syklister har opplevd at bilister har kjørt på en aggressiv og truende måte.

Bilistene derimot opplever at syklistene ignorerer trafikkreglene, spesielt når det gjelder å sykle uten lys i mørket, kjøre på rødt lys og å glemme å gi tegn.

Samtidig viser Trygg trafikks statistikker at over fem prosent av alle som omkommer i trafikken er syklister. I gjennomsnitt mister 10 personer livet på sykkel årlig. Omtrent 60 personer blir alvorlig skadet.

Blir for smalt

Bilist Harry Lian mener syklistene ikke er flinke nok til å slippe fram bilistene. Foto: Tore André Baardsen

Hva sier så bilistene? Vi svinger innom på bensinstasjonen i Håneskrysset. Bilist Harry Lian rynker litt oppgitt på panna når vi spør, for han mener syklistene bør slutte med å sykle flere i bredden.— De sykler jo helst på smale veier som blir enda smalere ved den type sykling, mener han.

Marianne Olsen har observert farlig adferd i trafikken av syklister. Foto: Tore André Baardsen

Marianne Olsen synes syklistene stort sett oppfører seg greit og at det er plass til både bil og sykkel på veiene.— Men det hender jeg ser dem sykle midt i veien og da blir det jo problematisk, sier hun.

Går greit

Roald Melvoll har ingen problemer med syklistene. Foto: Tore André Baardsen

Roald Melvoll synes også at det stort sett går veldig bra i trafikken.— Jeg mener selv jeg er tålmodig i møtet med syklistene, og jeg synes de viser hensyn og slipper meg forbi når det er forsvarlig. Så jeg synes ikke dette er vanskelig, sier han.

Regler som om du er bilist

Om noen tviler: Du er å regne som en kjørende når du sykler.

— Det betyr at de samme reglene for vikeplikt gjelder for deg som sykler som om du kjører en bil. Du kan altså ikke dure ut i veien fra fortauet og tro at bilene har plikt til å stanse, sier prosjektansvarlig for sikkerhet i Statens vegvesen Signe Gunn Myhre.

Derimot har bilene plikt til å stanse dersom du triller sykkelen, da er du å regne som gående.

Hun sier at det er lov å sykle to i bredden.

— Men samtidig skal syklistene slippe trafikken forbi. Her gjelder trafikkens grunnregel om å vise hensyn, sier hun.

Undersøkelser forteller forøvrig at ulykker skjer sjeldent når syklister sykler på rødt lys eller sykler i gangfelt. Det skjer derimot gjerne i kryssituasjoner der bilisten ikke ser eller ikke rekker å stanse for syklisten.