— Folk må sjekke før de kjøper elbil. De må sjekke hvilket krav det er til ladning og sjekke med energiselskapet om det er mulig å få ladet bilen der de bor. Hvis ikke, kan det bli veldig dyrt, sier Gunnar Slotta, regionsjef i Norsk Teknologi, en bransjeforening for el og it-bedrifter.

Ifølge Slotta har deres bedrifter opplevd en økning i henvendelser fra både privatpersoner og borettslag på grunn av økningen i antall elbiler:

• Eldre borettslag har ikke ladestasjoner og kan ikke alltid levere den mengden strøm (effekten) som trengs. Skal effekten forbedres, må det gjøres investeringer som kan beløpe seg til flere hundre tusen kroner.

• Nye borettslag må velge om de vil bygge med ekstra stor effekt for å kunne la beboerne lade elbilene. Det vil kunne bety dyrere leiligheter om de velger å forsterke effekten.

• Strømsforsyningen til eneboliger er bygd for å tåle et visst forbruk. Når elbilen kommer i tillegg, kan det bli for mye og sikringen ryker.

For svakt

Ifølge Agder Energi Nett vil problemet for noen husstander være at de ikke har kapasitet nok til å lade elbilen samtidig som elektriske apparater som induksjonstopper og varmtvannsberedere står på.

Med en elbil som krever en effekt på 16 ampere, er halvparten av nettet i Agder for svakt til å tåle elbil til ladning samtidig som andre apparater som krever høy effekt står på.

— Skal vi klare å forbedre nettet slik at alle kan ha en elbil til ladning, vil det dreie seg om investeringer på opp mot ti milliarder i Agder, sier Rolf Erlend Grundt, nettutvikler i Agder Energi Nett.

Dyrere strøm

Ifølge Agder Energis kommunikasjonsdirektør, Christian Altmann, kan resultatet av flere elbiler bli at man må betale mer for effekt. Det vil si høyere strømregning hvis man bruker mye strøm på en gang.

— Strømnettet er ikke bygd for at halvparten av strømkundene har elbil. Og for å slippe enorme investeringer i nettet, må kundene endre adferd, sier Altmann.

Agder Energi mener de fleste også i fremtiden vil kunne lade elbilen hjemme på vanlig måte, i hvert fall om de gjør det over natten. Men hurtigladning kan de glemme.

— At alle som vil, kan sette elbilen på hurtigladning når det passer dem, er nærmest utopi. Det vil kreve enorme investeringer, og de som ikke har elbil vil neppe være med og betale for å bedre effekten for de som har, sier Altmann.

Utsetter

En ringerunde til borettslag og sameier i Kristiansand viser at det er svært få som har etablert ladestasjoner. Grunnen er enten at det er for dyrt, at det ikke er behov eller at det krever for mye strøm.

I Kirstens Park i Vågsbygd gikk de bort fra hurtigladestasjoner da det viste seg hvor mye strøm det ville kreve.

— I vår bransje opplever vi nå daglig problemstillingen ved at vi blir tilkalt for å øke effekten, eller montere ladepunkter for nye elbileiere, men så har ikke nettet kapasitet, eller prisen på å forsterke nettet blir så høy at kundene ikke har råd, sier Gunnar Slotta.

Vil kreve mer strøm

De fleste av dagens elbiler kan lades på en vanlig stikkontakt. De kan også stilles inn slik at ladingen starter på kvelden når strømforbruket er lavt.

Bilbransjen mener derfor at stadig flere elbiler ikke er noe problem i dag.

— Jeg vil ikke si at Agder Energi overdriver, men det er fortsatt 400 bensinbiler for hver elbil i Agder, så det er et stykke igjen før vi har virkelig mange elbiler, sier Dagfinn Berg, daglig leder ved Sørlandets Bilsenter, en av de største forhandlerne av elbil i landsdelden.

Det var ved årsskiftet i overkant av tusen elbiler i landsdelen. Nå kommer det også nye modeller av elbiler som krever mer effekt av strømnettet for å kunne lade opp stadig større batterier.

— Denne type biler kan nok påvirke strømnettet mer enn det dagens elbiler gjør. Så på sikt kan kanskje dette bli en utfordring, sier Berg.