KRISTIANSAND: Med 225 hestekrefter på hekken pløyes bølgene unna i et svimlende tempo. Den 20 fot lange båten til Tollregion Sør-Norge gjør unna 50 knop uten problemer.— Kanskje 60 også, smiler båtførerne Nils Petter Røstad og Sverre Olaf Hansen mens de klorer seg fast bak vindskjermen. Krever trening

— Det er uvant å kjøre den, og det krever en del trening, sier Røstad. Sammen med Hansen jobber han bokstavlig talt i høyt tempo om dagen.- Helt umulig å sitte. Hele tiden må en stå oppe for å bevege seg i takt med båten, fortsetter Hansen. Begge er imponert over hvordan skroget på den nye superbåten skjærer bølgene. Med 300 liter drivstoff i tankene kan de to kjøre tur-retur Hirtshals to ganger. Trengte hurtigere båt

Som eneste tollregion i landet, har regiontollstedet i Kristiansand fått tilgang på det nye superfartøyet.- Dette er ikke noe havgående fartøy, men en båt vi kan forflytte oss svært raskt med innaskjærs, sier avdelingssjef Per Emil Wikøren. Båten vil også bli benyttet i kombinasjon med andre fartøyer og etater. Det er først og fremst den geografiske beliggenheten på sørspissen, kombinert med ei lang kystlinje som gjør at tollregionen har fått superbåten. Det forrige fartøyet, den 30 fot store Mørebasen «Leo» var moden for utskiftning. Dette var et fartøy med kabin og muligheter for overnatting, mens nyvinningen er ribbet for slike fasiliteter.-Utviklingen viser at vi nå trengte en mindre båt som gikk hurtigere, sier Wikøren. Også avdelingssjef Børre Kvernland er fornøyd med den nye farkosten. Han er ansvarlig for innkjøpet, og har fått innfridd hele ønskelisten med tanke på utstyr.- Vi har alt avansert utstyr vi kan ønske oss, smiler Kvernland uten å ville røpe tekniske detaljer. Sikkerhetsmessig er også alt ivaretatt. Hvis båten skulle kantre, vil den automatisk snu seg rundt igjen.- Oppe på veltebøylen bak ligger det en gassbeholder som slår seg ut automatisk, og sørger for å bringe båten på rett kjøl igjen, forklarer Kvernland.Plastbåten som er utstyrt med solide gummifendere er lagret på hemmelig sted i Kristiansand. Av frykt for hærverk tar ikke Tollvesenet sjansen på å la den ligge ved kai. Dersom den trengs på oppdrag andre steder langs kysten fraktes den på bilhenger. Tollregion Sør-Norge skal offisielt overta fartøyet fra Toll- og avgiftsdirektoratet 21.juni.