— Det er jo klart det er skummelt at sånne ting skjer. Vi må være glade for at menneskeliv ikke gikk tapt, sier Knut Asbjørn Koland.

Koland, som er ingeniør i Statens vegvesen, har ansvaret for vedlikeholdet av 900 broer i Vest-Agder.

Ingeniør Knut Asbjørn Koland er ansvarlig for brovedlikeholdet i Vest-Agder. Her står han mellom Vesterbrua (til venstre) og Jernbanebroa i Kristiansand. Foto: Tore-André Baardsen

Følger med

Han følger ekstra nøye med på brokollapsen i Holmestrand, der et brofundament mandag ettermiddag ga etter på grunn av bevegelser i jordmassene under broa.

— Når årsaken til hendelsen er klar, er jeg veldig interessert i å få innsikt i resultatet, påpeker ingeniøren.

- Hva tenker du om det som har skjedd?

— Det er umulig for meg å kommentere dette tilfellet, siden jeg ikke kjenner til hvordan broa er konstruert.

- Kan noe sånt skje i Vest-Agder?

— Vi følger opp broene våre rutinemessig. Det har jo skjedd på Østlandet. Det er sånne ting som ikke skal skje.

Over 24 mill.

I Vest-Agder ble det i 2014 brukt 22,4 millioner kroner til vedlikehold av broer.

— Hvert femte år foretar vi inspeksjoner av broene. I tillegg gjennomfører vi en del enklere inspeksjoner innimellom, for å sjekke bæreevnen til den enkelte broa og trafikksikkerheten på den, forteller Koland.

- Hvilke faktorer kan redusere bæreevnen?

— Det kan være at skader på fundamentene må utbedres. Det kan for eksempel dreie seg om alvorlige rustskader på stålbjelker og armering, sier Koland, som understreker at broer blir stengt hvis det anses som nødvendig, om det er fare for sikkerheten.

- Har broer blitt stengt i Vest-Agder på grunn av slike skader?

— Det er veldig sjeldent. Jeg husker nesten ikke at det har skjedd. For rundt 10 år siden ble ei bro stengt på grunn av at fundamentene hadde blitt ødelagt av isgang.

- Undrer meg

Ingeniør Anders Kivle er ansvarlig for brovedlikeholdet i Aust-Agder, og har ansvar for i underkant av 800 broer.

Ingeniør Anders Kivle er ansvarlig for vedlikeholdet av rundt 800 broer i Aust-Agder. På bildet undersøker han sprekker i ei bro på Kaldvell i Lillesand. Foto: Jostein Blokhus

— Det undrer meg at ei bro kan kollapse på denne måten. Jeg vet ikke hva som er årsaken til kollapsen, men det kan jo se ut som om massene har ført til at fundamentet har blitt forskjøvet sidelengs, kommenterer Kivle på spørsmål om hva han tenker om brokollapsen på Østlandet.

— Denne broa var jo fundamentert på fjell, enten direkte eller via stålpæler, fortsetter han.

- Kan en slik kollaps skje i Aust-Agder?

— Jeg kan jo aldri si aldri. Jeg vet ikke om noen spesielle broer hvor noe liknende kan utgjøre en fare for broa.

- I forsvarlig stand

Kivle mener at de rundt 800 broene i Aust-Agder er i forsvarlig stand. I 2014 ble det brukt 19,6 millioner kroner på vedlikehold av broer i distriktet.

— Jeg mener tilstanden til broene er bra. En viktig jobb for oss er hele tiden å prioritere midlene riktig. Vi har blant annet hatt fokus på å forsterke broer. I fjor forsterket vi blant annet Berdalsbrua på riksvei 9 mellom Bykle og Hovden. Denne broa ble forsterket for å kunne tåle 60 tonn, forteller han.