Denne steinen, som kom inn gjennom frontruten, veide 2,5 kilo. Foto: Tommy Ellingsen
Steinen skal angivelig ha løsnet omtrent der den hvite bilen er. Foto: Hans E. H. Jacobsen

STAVANGER/FLEKKEFJORD: Torkelsen var i 18.30-tiden torsdag på vei til Stavanger etter å ha kjøpt seg ny bil på Oppegård.

Idet han kom ut fra Skjeggestadtunnelen på E 39 ved Sira, hørte han et skikkelig smell. Et eller annet streifet ansiktet hans og traff skulderen.

Det var først da han kjørte til siden han oppdaget at han hadde fått en stor stein gjennom frontruten.

Torkelsen kom fra det med skrekken.

— Heldigvis var det bare materielle skader på bilen. Den traff a-stolpen ved vinduet og skiftet retning. Det hadde ikke vært så kjekt å få den steinen i ansiktet, sier Torkelsen til Aftenbladet.no.

Etterlyser bedre sikring

Frontruten bærer tydelige preg av den store steinen. Torkelsen synes det er skummelt at tunnelene ikke er bedre sikret.

— Jeg synes det er veldig skremmende. Jeg jobber i brannvesenet og har sett mye forskjellig, men det er ikke verre enn at de sikrer tunnelene skikkelig. Når du kjører på Sørlandet er det flotte firefelts motorveier. Når du kjører på Vestlandet er det som å kjøre på bygdevei i forhold, sier han.

Forfall i tunnelene

— Det er ikke spesielt at det løsner løsmasser i tunneler. Men at løsmassene treffer en bil, er sjelden. Men det bekrefter bare hva vi allerede vet: I norske tunneler er det et stort etterslep når det gjelder behov for vedlikehold og oppgradering. Dette etterslepet går på sikkerheten løs, sier Egil Otter, som i flere år har vært ansvarlig for NAFs EU-finansierte tunnelinspeksjoner i Norge.

Denne steinen, som kom inn gjennom frontruten, veide 2,5 kilo. Foto: Tommy Ellingsen

Han viser til at Norge har over tusen tunneler. Etterslepet er åpent erkjent av Statens vegvesen, som senest denne måneden hadde en konferanse om forfallet i de norske tunnelene.— Man jobber med dette. Men det går for tregt. Vi står unektelig overfor en enorm jobb, sier Otter.

Han mener hendelsen bør gjøre at veivesenet i regionen straks rykker ut for å inspisere den aktuelle tunnelen.

— Det har de en forpliktelse til. De kan ikke ignorere at stein løsner og treffer biler. Hadde bilisten fått steinen i ansiktet eller brystet, kan vi bare tenke oss hvor forferdelig dette kunne gått, sier Otter.

Må betale selv?

Den nye bilen var forsikret. Etter å ha vært i kontakt med forsikringsselskapet ser det ut til at han kan se langt etter en ny frontrute fra Statens vegvesen. Skadene må han trolig dekke selv.

— Ifølge forsikringsselskapet er det vanskelig å få veivesenet til å dekke slike skader. Man må gå gjennom en lang og hard kamp for å få noe. Det er selvfølgelig kjedelig, men vi får se hva som skjer, sier Torkelsen.

Aftenbladet forklarer problemstillingen for Marius Hofseth, rådgiver i Veidirektoratets tunnel- og betongseksjon.

— Veivesenet betaler ut erstatninger i en rekke saker. Så lenge vedkommende har kjørt aktsomt og etter veitrafikkloven, kan han ikke belemres for at det faller ned stein. Men han må i så fall kontakte veivesenet lokalt, sier Hofseth til Aftenbladet.

Erfarne veifolk fra Risa har sjekket Skjeggestadtunnelen to ganger etter hendelsen, men uten å finne noe som helst tegn til steinsprang.

— Etter at Vegtrafikksentralen fikk melding, ble tunnelen kontrollert. Nok en sjekk ble foretatt etter at det ble lyst. Det ble ikke funnet noe "utgangssår" for steinras. Ved ras følger det vanligvis småstein med. Heller ikke det så man noe til, sier avdelingsingeniør i Statens vegvesen, Johnny Nedrejord, som har overoppsyn med Risas driftskontrakt for E 39 i Flekkefjord.

Sprøytebetong

Tunnelen er skitten. Et "utgangssår" ville derfor vært lett å se.

Steinen skal angivelig ha løsnet omtrent der den hvite bilen er. Foto: Hans E. H. Jacobsen

I ettertid har bilføreren antydet at steinen kanskje falt idet han kjørte ut av tunnelen. Men dette virker også underlig, ettersom Aftenbladet med selvsyn kunne se at tunnelmunningen er forsterket med bolter og sprøytebetong. Videre er påhugget sikret med solid netting som ville holdt igjen en stein på bare 2,5 kilo. Steinen kan imidlertid ha løsnet over og litt til siden for den 20 meter høye nettingsikringen over tunnelutløpet, for så å sprette litt på skrått nedover før den traff bilen.Nedrejord minner om at det var kaldt og stabil temperatur i tunnelen.

— Stein har lettere for å rase ved hurtige temperatursvingninger, sier han.

For tre-fire år siden ble Skjeggestadtunnelen delvis nattestengt mens den ble ettersikret med nye bolter og mer sprøytebetong. Statens vegvesen foretar hovedrevisjon av alle tunneler hvert femte år, mot tidligere ti. Videre skal entreprenører med driftskontrakter selv foreta årlige inspeksjoner utover vanlig tilsyn.

E 39 videre langs Lundevatnet til Tronvik regnes som rasutsatt.