SETESDAL: — Vi har vel to saker fra Rysstad, én i Bygland, ingen i Valle og fra Hovden.... skal vi se, det er ingen saker på Hovden fra 2011, sier lensmann i Valle og Bykle, Dag Hovden.

Han tråler statistikken over brudd på motorferdselloven fra forrige år. Men han finner ikke mange sakene.

- Det er sjelden over ti saker i året, sier han.

- Vi holder en åtte-ti kontroller i løpet av vinteren, men det er vanskelig å håndheve loven. Dessuten stikker folk raskt av når de finner ut at vi er ute, sier lensmann Dag Hovden i Setesdal. Foto: ARKIV

Lensmannen medgir at det er utrolig vanskelig å håndheve den strenge loven, som har som utgangspunkt at all motorferdsel i utmark er forbudt. Les også:

Dette har du ikke lov til

Unntaket er dersom du kan dokumentere et transportbehov.

— Utfordringen er jo at det er veldig mange positive sider ved snøskuterkjøringa. Det er jo et fantastisk leketøy med helt rå egenskaper, skader ikke terrenget, har lavt CO2-utslipp. Skulle loven vært strengere, ville mange som har hytter langt inn på fjellet måttet slutte å bruke dem, sier han.

- Mange snøskutere er vel ikke egnet til transport, men er kun laget for lek?

- Det er begge deler. Politiets egen skuter ser hvass ut, men har også svært gode transportegenskaper. Men for å si det rett ut, det er veldig lett å forstå at folk synes dette er moro, sier lensmannen.

Du må altså ha løyve for all kjøring utenfor egen eiendom. Paradokset er at er dobbelt så mange snøskutere som løyver i Agder.

Kjører i verneområdet

Det er 3777 registrerte snøskutere på Agder, og tallet vokser raskt. Antall løyver til motorisert ferdsel i utmark er samlet imidlertid bare 2612 .

Innbakt i dette tallet ligger også dispensasjon til helikoptertransport i forbindelse med jakt eller hyttebygging, samt kjøring med ATV på barmark.

Det reelle tallet snøskutere blir anslått til minst 5000 . Det er nemlig ingen registreringsplikt når du kjøper snøskuter, og ingen krav til forsikring.

Og mange kommer utenbygds fra i helgene for å kjøre snøskuter i fjellet.

— De kommer gjerne i flokk fra Kristiansand eller Vennesla, med snøskuterne på tilhenger, forteller eder for Hylestad Snøscooterklubb, Olav Jan Nomeland fra Rysstad i Valle. - Så freser de avgårde til fjells, rett inn i verneområdene, sier han.

- De vet kanskje ikke at de kjører i vernet område?

- Å jo da, vi ser sporene etter dem, de passerer skiltene som om de aldri hadde stått der.

Nomeland lar seg både provosere og irritere over uvettet fra de besøkende, og frykter villmannskjøringen vil gå utover de fastboende som kjører lovlig.

- Hvordan tør folk å kjøre uregistrert og uten forsikring? Hva om skuteren foran deg stanser, og du ikke klarer å styre unna? Da går du rett i ryggen på mannen foran, og da sitter du dypt i det, sier han.

Bare i Vennesla og Kristiansand er det 595 registrerte snøskutere. Til sammenligning er det 439 i Valle og 163 snøskutere i Bykle.

Tar bota for kameratene

Fvn.no har denne uken snakket med lokalbefolkning, forhandlere, Statens Naturoppsyn, kommunalt ansatte og politi, og alle er enige: Det er mye ulovlig kjøring, mye kjøring utenfor løyper og traseer, og svært mange strekker i tillegg løyver og dispensasjoner langt ut i lovens gråsone.

Påtaleleder ved Agder politidistrikt, Nils Grønås, må medgi at det er for vanskelig å sile ut tall for hvor mange som tas for å kjøre snøskuter ulovlig.

- Men det er ikke mange. Det er jo utrolig vanskelig å avdekke ulovlig kjøring. Når vi setter opp kontroll, stikker folk av. Så effekten av kontrollen varer inntil en halvtime, sier Grønås.

Kollega i Setesdal, lensmann Dag Hovden, forteller om utspekulert taktikk:

- De som kjører i følge, gjør det slikt at én lar seg stanse og tar bota, mens de andre kommer seg unna, forteller Hovden.

- De har avtalt dette på forhånd?

— Ja, de legger gjerne inn en ti tusen i budsjettet sitt for sesongen, sier lensmannen.

- Står dere da ofte igjen uten å få tatt noen?

— Ja, vi må være offensive for å unngå at de stikker av, men vi driver ikke forfølgelse innover på heia, sier lensmannen.

- Urimelig streng lov

Svein Harberg (H), stortingsrepresentant for Aust-Agder. Foto: HØYRE

En gruppe har stortingspolitikere tatt opp motorferdselloven i Stortinget år etter år.Foreløpig til ingen nytte.

— Det er helt urimelig, og en begrensning for folk i utkant-Norge, at helt alminnelig ferdsel med snøskuter skal kriminaliseres, sier Svein Harberg (H), representant fra Aust-Agder.

Han viser til et prøveprosjekt som gikk mellom 2000 og 2005, der syv kommuner fikk større råderett over lovgivningen. Enkelte kommuner åpnet også for rekreasjonskjøring.

- Det er syv år siden nå. Vi krever at Regjeringen kommer med en evaluering, og fremmer et lovforslag som gir kommunene økt selvråderett, sier Harberg.

Han mener lovens intensjon og ordlyd i dag står alt for langt fra virkeligheten.

— Virkeligheten er at det finnes skutere. Og når du har et regelverk som gjør det nesten umulig å bruke dem, skaper det ulovlig kjøring. Vi kan ikke late som om skutere ikke finnes, sier Harberg.

Han mener kommunene må få frihet til å styre selv. — Skuterkjøring er en del av rekreasjonen, på samme måte som du freser deg en runde på sjøen med båt hvis du bor langs kysten, sier han.

Sirdal har lokalt selvstyre

Sirdal var en av kommunene som deltok i prosjektet, og en NINA-rapport fastslo at forsøksprosjektet var vellykket. Derfor fikk kommunene fortsette med tiltakene inntil en evaluering eller et nytt lovforslag forelå.

— Vi er litt i tomrom, og vet ikke helt hva som skjer, sier plan- og miljøkonsulent Sven Sandvik i Sirdal kommune. Etter at kommunen deltok i et vellykket forsøksprosjekt, har de nå nesten ikke problemer med ulovligheter og villmannskjøring.

— Det regulerer seg selv, vi har så mange grunneiere som driver med leiekjøring i hytteområdene nord i kommunen, at det har vokst fram en kultur av selvjustis, forklarer han.

Dermed holder de øvrige skuterførerne seg på matta.

— Hyttefolket veit at her er det etablert leiekjøring, og de er vant med at de leier seg den transporten de trenger. Andre kommuner i prosjektet har laget egne traseer og områder, og åpnet for rekreasjonskjøring, og resultatene derfra er gode, sier Sandvik.

DISKUTÉR UNDER: Fvn.no kommer tilbake med flere reaksjoner i påsken