Strykergruppa Strøget var selvsagt på plass. Foran fra venstre: Amalie Javenes Flaa, Sigrid Brändström og Johan Kristian Brändström. Bak fra venstre: Gunhild Tømmerås, Rune Risdal, Anne Mette Hope og Tor Tveide. Foto: Jostein Blokhus
Bro-kake er også noe som hører med. Selvsagt med bilder av broa før og nå. Foto: Jostein Blokhus
Elias ser ut til å storkose seg med marsipankake. Foto: Jostein Blokhus
Richard Berglund hadde utstyrt seg med godt, gammelt tømmerfløterutstyr. Foto: Jostein Blokhus
Ingen markering av nyåpnet bro uten tonefølge! Foto: Jostein Blokhus
Strykergruppa Strøget var selvsagt på plass. Foran fra venstre: Amalie Javenes Flaa, Sigrid Brändström og Johan Kristian Brändström. Bak fra venstre: Gunhild Tømmerås, Rune Risdal, Anne Mette Hope og Tor Tveide. Foto: Jostein Blokhus
Bro-kake er også noe som hører med. Selvsagt med bilder av broa før og nå. Foto: Jostein Blokhus
Elias ser ut til å storkose seg med marsipankake. Foto: Jostein Blokhus
Richard Berglund hadde utstyrt seg med godt, gammelt tømmerfløterutstyr. Foto: Jostein Blokhus

BIRKENES: Primus motor i det hele, Kristian Hagestad i Venneforeningen Slettene bro, kom med velvalgte ord. Det samme gjorde ordføreren, før det ble snorklipp og glad vandring over Tovdalselva ledsaget av lystig hornmusikk. Spelemannslaget Strøget satte også musikalsk merke på dagen, og vel tilbake på vestsiden var det selvsagt åpning av vakker "brokake", pyntet med bilder av broa før og nå. Og så mange ville smake at man gikk tom for plaststskjeer!

Slettene bro ble bygget i 1909 og skal være den første bro i Birkenes over Tovdalselva der man kunne passere med bil. Og faktisk gikk det biler over tresvillene like fram til 1990-tallet. Men tidens tann har tæret på broa, og det var på tide med en skikkelig renovering. Hele konstruksjonen er blitt sandblåst, rustbanket og malt. Rekkverket er skiftet ut og erstattet med en mer eller mindre tro kopi av det opprinnelige. I tillegg er alle dekksvillene skiftet ut. I Stabbesteiner er løftet tilbake på plass, og tilførselsveiene er gruset.

300 dugnadstimer

— En hyggelig dag dette, sa en glad Hagestad. Han kunne fortelle at en rekke entusiaster har brukt bortimot 300 dugnadstimer på broa. Flere lokale firma har stilt opp med gratistimer. Og den store, profesjonelle jobben er det Lølands Mekaniske Verksted som står bak.

— De har gjort en kjempejobb — og nokså idealistisk, det har ikke vært noen lukrativ jobb for dem, sier Hagestad. Totalbudsjettet er på 880.000. Venneforeningen har et beløp i Norsk Kulturminnefond som man får nå når alt er ferdig og finansiert ellers. I tillegg kommer den siste halvparten av 150.000 kroner fra kommunen. Ellers er en rekke lokale næringsdrivende, den lokale bank og vegvesenet med på spleiselaget.

Og bare for ordens skyld: broa kommer ikke til å være åpen for biltrafikk. Men dette blir et ypperlig tilbud til alle gående og syklende. Nå kan de ha en flott rundtur langs en vakker elv.