KRISTIANSAND: Ifølge en pressemelding sendt fra stortingsrepresentant Kari Henriksen, har lokale politikere jobbet hardt for å få den manglende strekningen på E 39 inn i Nasjonal Transportplan.

I forbindelse med Stortingets behandling av NTP, har regjeringsfraksjonen i transportkomiteen lagt inn en merknad i NTP som omhandler den omstridte strekningen. Ifølge pressemeldingen, innebærer denne merknaden en løsning for strekningen.

Omprioritert

Dette betyr blant annet at de 600-800 millionene som er satt av til utbedringer på veistrekningen, kan brukes på selve veibyggingen. I tillegg ligger det her muligheter for at Staten legger inn penger, heter det i pressemeldingen.

— Hva betyr dette i praksis?

— Det betyr at det ligger en åpning for å få på plass denne strekningen, som ved en misforståelse ikke var med i NTP. Det staten inviterer til, er en samtale om hvordan vi skal få løst dette. I første omgang blir de 600-800 millionene som var satt av til midlertidige utbedringer på strekningen omprioritert til veibygging, sier Kari Henriksen til Fædrelandsvennen.

Ifølge Henriksen, er hele strekningen mellom Breimyrkrysset og Volleberg beregnet til å koste 1, 2 milliarder kroner.

- Ligger det er løfte om statlig finansiering av resten her?

— Det som ligger i dette, er at staten vil være med å se på finansiering. Det er ikke lagt inn en spesifikk sum, for staten vil i dialog med kommunale politikere for å se på hvordan hele strekningen fra Narviga skal løses helhetlig, sier Henriksen.

Kan rykke fram i køen

Hun ser heller ikke bort fra at strekningen mellom Breimyr og Volleberg kan rykke fram i køen av samferdselsprosjekter.

— Stortinget sier ikke når veibyggingen kan begynne. Men staten vil være med i en dialog med lokale politikere om prioriteringen av strekningene i Kristiansandspakka. Denne strekninen lå opprinnelig sist i planperioden. Vi må sammen med lokale politikere se på om vi kan få strekningen fram i tid, sier Henriksen.

Pressemeldingen underskrevet av Kari Henriksen, Odd Omland fra Kvinesdal og Thor Jørgen Tjørhom fra Sirdal.

Dette er merknadsteksten som kommer med i Transportkomiteens innstilling, som blir avgitt 11. juni.

"Ny veg på strekningen Breimyrkrysset – Volleberg på E39 ligger i fase 5 av Kristiansandspakkken etter at ny vei E18/E39 Narvika – Breimyrkrysset er realisert. Denne prioriteringsrekkefølgen ligger også til grunn for KVU for Kristiansandsregionen. På kort sikt er det planlagt utbedringer langs dagens trase på E39 Breimyrkrysset – Volleberg. Dette er planlagt finansiert innenfor Kristiansandspakken og ved statlige midler over programområdene. En utbygging langs dagens trase vil bli kostbar, ikke minst på grunn av at byggearbeidene må ta hensyn til at det skal gå mye trafikk på veien i byggeperioden. Komiteen viser til at dersom styringsgruppen for Kristiansandspakken kommer til at man ønsker å endre på den vedtatte prioriteringsrekkefølgen i pakken, så må det avklares hvordan den statlige innsatsen på strekningen kan tilpasses ny lokal utbyggingsrekkefølge."

- Et viktig skritt framover

Ordførerne i Søgne og Songdalen er glade for merknaden om E 39. — Jeg tenker at det er fint med alle gode krefter som går inn for å få orden på veiproblemene våre, sier Høyre-ordfører Åse Severinsen i Søgne.

Men hun beholder sjampanjen på kjølen inntil dette faktisk vedtas i Stortinget 18. juni.

— Jeg er usikker på hva det faktisk betyr, og vi vet ikke noe sikkert før det er vedtatt Nasjonal transportplan. Vi må huske på at dette også er i en valgkamp, sier Severinsen.

Hun regner det som sannsynlig at det blir vedtatt, men med tanke på all uroen som har vært rundt saken, tar hun ingenting for gitt.

— Jeg synes det er ett skritt framover, tilføyer hun.

Sp-ordføreren Johnny Greibesland i Songdalen er langt mer positiv:

— Dette er veldig positivt, vi har nå fått inn en merknad om at det er mulig å få statlige midler til strekningen, sier han.

— Hvor mye er en merknad i transportplanen verd?

— Det betyr at når Statens vegvesen må ta hensyn til merknaden når det skal lages langtidsplan. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det må følges opp med vedtak om bevilgninger, sier Greibesland.

Han setter pris på et penger som tidligere har vært satt av til midlertidige tiltak nå blir frigjort til permanente tiltak, og regner det som en godt framskritt for å få realisert vegstrekningen.

— Jeg er rimelig sikker på at det blir vedtatt. Vi i Sp har gått helt til topps, både til Liv Signe Navarsete og Marit Arnstad, og slik jeg har oppfattet dette har Linda Verdal og Ap også vært i kontakt med toppledelsen, sier Greibesland.