LYNGDAL: – Det er alvorlig at så mange som 180 elever sier at de blir mobbet av læreren sin. Dette er noe det sjelden snakkes om. Som skoleeier må fylkeskommunen ta dette på alvor, sier Benedichte Limmesand (H).

Tirsdag behandlet hun og resten av fylkestinget tilstandsrapporten for videregående opplæring for 2012, der mobbetallene er omtalt.

Også Sølvi Gjerdal Thomassen (SV) var en av dem som i fylkestinget uttrykte glede for at mobbingen går tilbake, men hun synes det er trist at det ennå er en del som mobbes.

TAR GREP: Fylkestingsrepresentant Benedichte Limmesand (H) mener det er alvorlig at 180 elever føler seg mobbet av lærere i den videregående skolen i Vest-Agder. Her på talerstolen under fylkestinget i Lyngdal. Foto: Torbjørn Witzøe

– Ufattelig trist

Leder av Elevorganisasjonen i Vest-Agder, Lorentz Juell Bøksle Gjessing, er overrasket over at så mange elever mobbes, og da spesielt at så mange opplever å bli mobbet av lærere.

– Dette er bare ufattelig trist, og noe må gjøres for å komme mobbingen til livs. All mobbing er ille, men kanskje er det verst med den som kommer fra lærere. De skal jo være trygge personer som elevene skal kunne stole på og komme til dersom de får problemer av ulike slag, sier Lorentz Juell Bøksle Gjessing som selv er førsteårs elev ved Kristiansand Katedralskole Gimle.

Elevorganisasjonslederen mener det er viktig å ha kampanjer mot mobbing også i videregående skole. Etter et år på videregående skole har han selv inntrykk av at det ble drevet mer forebyggende arbeid mot mobbing i grunnskolen enn på videregående.

– Siden over halvparten mobbes av lærere er det også viktig å ha ha antimobbekampanjer mot dem og ikke bare fokusere på elevene, sier Lorentz Juell Bøksle Gjessing

Nulltoleranse

– Vi har nulltoleranse for mobbing, og tar det like alvorlig om det er elever eller lærere som står bak. Det er ingen grunn til å være fornøyd med situasjonen, selv om altså antall elever som blir mobbet ved de videregående skolene i Vest-Agder er lavere enn landsgjennomsnittet, sier utdanningssjef Arly Hauge.

Selv om tallene fremdeles er for store, mener Arly Hauge det er verdt å merke seg at antall elever som ble mobbet i fjor gikk ned med 10 prosent, noe de forøvrig også gjorde de to foregående årene. Han mener nedgangen skyldes aktivt arbeid fra skolenes side.

For å sette tallene i perspektiv kan det nevnes at går det rundt 6800 elever på videregående skole i Vest-Agder.

— Skal ikke skje

TRIST: – Lærere skal selvsagt ikke mobbe noen, sier Åse Løvdal, fylkesleder i Utdanningsforbundet. Foto: Kristin Ellefsen

Fylkesleder Åse Løvdal i Utdanningsforbundet mener at mobbing skal tas på ytterst alvor enten den begås av elever eller lærere. Hun sier det ikke kan snakkes nok om dette, og at det er viktig å drive forebyggende arbeid.– Lærere skal selvsagt ikke mobbe noen, og jeg tror også de fleste er veldig bevisste på hvordan de snakker til elevene. Utdanningsforbundet tar dette på alvor og har blant annet vedtatt en egen etisk plattform for lærere og barnehageansatte, sier Åse Løvdal.

Da Utdanningsforbundet i fjor vedtok Lærerprofesjonens etiske plattform, uttalte daværende leder Mimi Bjerkestrand at hun var glad for at de hadde fått et forpliktende dokument som slo fast profesjonens grunnleggende verdier og moralske ansvar.

Flere dropper skolen

Politikerne er bekymret over at færre elever fullfører videregående skole i Vest-Agder.

– Vi kan ikke si oss fornøyde med at færre elever fullfører videregående utdanning, sier Janne Nystøl Spilde (KrF).

Tilstandsrapporten for videregående opplæring 2012 som fylkestinget onsdag tok til etterretning, viser at tre av ti ikke fullfører påbegynt skolegang.

Siste tilgjengelige tall som er fra våren 2011, viser at 71 prosent av elevene på videregående i Vest-Agder fullførte med ståkarakter, men fjorårets tall som offentliggjøres i mai i år, ser ut til å bli på under 70 prosent.

Mål om 77 prosent

– Selv om dette riktig nok er bedre enn landsgjennomsnittet, er det ikke tilfresstillende. Fylket har satt seg som mål at en innen 2015 skal ha oppnådd å få minst 77 prosent av elevene gjennom videregående skole, sier Janne Nystøl Spilde.

Til tross for at skolene over tid har arbeidet aktivt for å få flere elever til å velge realfag på høyeste nivå, har antallet som velger matematikk og fysikk gått vesentlig ned. Helene B. Fredheim (Frp) mener et tettere samarbeid med næringslivet og en bevisstgjøring av hva gode karakterer kan bety for karrieremuligheter er veien å gå.

Lederutdanning

Halvparten av lederne ved de videregående skolene i Vest-Agder har eller er i gang med å ta en videreutdanning innen skoleledelse. Det mener flere av politikerne i fylkestinget vil bidra til å skape enda bedre læringsmiljø ved de ulike studiestedene.