KRISTIANSAND: Det har ikke vært noe nytt i saken etter at den portugisiske redningssentralen avsluttet søket 14.mai.

— Jeg tror ikke guttene kommer hjem igjen, har moren til Stian, Astrid Abrahamsen, tidligere uttalt til Fædrelandsvennen.

Men alt håp er ikke ute. I tillegg til den portugisiske innsatsen har franske myndigheter søkt med fly og båter etter den savnede franske seilbåten «Grain de Soleil». Samtidig har de holdt utkikk etter «Lady Domina» i området som det antas at den norske båten kan ha passert gjennom, og natt til 20.mai ble det observert et blinkende lys i området.

Anne Quéméré, talsperson for det private søket etter «Grain de Soleil», sier til VG at hun fredag mottok en telefon fra Maritime Rescue Coordination Centre i Gris Nez i Nord-Frankrike.

— Vi ble satt i kontakt med en seilbåt som nettopp hadde ankommet Azorerne. Natt til 20. mai hadde de observert et hvitt blinkende lys, men av en eller annen grunn sjekket de ikke det. De kan ha passert en redningsflåte eller en skadet seilbåt, sier hun til avisen.

Quéméré forteller at blinkende lys midt på havet kan bety at noen er i trøbbel, men at de ikke vet om det er «Grain de Soleil», «Lady Domina» eller en annen båt. Redningsflåter kan også ha hvite lys.

Sporløst forsvunnet

Den 75 fot lange «Lady Domina» reiste fra den tropiske øya Saint Martin i det nordøstlige Karibia 31. mars i år.

Siste gang familien Abrahamsen hørte fra sønnen var i en mail like før de skulle reise fra Saint Martin, hvor han fortalte at alt sto bra til.

Sammen med to andre nordmenn, en danske og en brite, var planen til Abrahamsen å seile fra Karibia til Norge. Det første stoppestedet skulle være Azorene, men dit kom aldri «Lady Domina». Turen var beregnet til å ta mellom to til fire uker.

En måned senere ble mannskapet formelt savnet av kripos, og i midten av mai avsluttet den portugiskiske redningssentralen søket etter den savnede seilbåten.

Ønsker samarbeid

Nå ønsker Quéméré et samarbeid mellom Norge og Frankrike i letingen etter de to savnede seilbåtene.

— Vi har leid inn to båter. Vi har også kontaktet seilbåter i området via satelitt-telefon, men vi trenger et fly. Et fly vil kunne dekke et mye større område enn en seilbåt. Familien til nordmennene trenger et fly. Vi håper på et samarbeid mellom Norge og Frankrike, sier hun.

Det er den portugisiske redningssentralen som har hatt ansvaret for å koordinere letakasjonen, og den norske hovedredningssentralen (HRS) har bistått med å sende ut nødmeldinger til skip i området. HRS utelukker ikke et samarbeid med franske myndigheter, men ikke uten videre.

— Det må komme en formell henvendelse, enten fra Frankrike eller fra de pårørende. Vi tar ikke initiativ på egen side. Får vi en forespørsel, er det klart at vi vurderer muligheten for samarbeid, sier redningsleder Ola Vaage i Hovedredningssentralen til VG.