KRISTIANSAND: Onsdag ettermiddag legger Statens vegvesen, Avinor, Kystverket og Jernbaneverket fram sine anbefalinger samferdselsprioriteringer for årene 2014-2023. Forventningene til bedre veier er store.

— Gjennom KVU og Statens vegvesen i Vest-Agder har vi sett at det blir anbefalt en nesten sikker vei. Samtidig ser vi reaksjoner fra NHO sentralt, i Agder og Rogaland, samt fylkeskommuner og kommuner. Det snakkes med én stemme, sier iniatitivtaker og daglig leder i Nei til Frontkollisjoner, Geirr Tangstad-Holdal, til fvn.no.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sa i ettermiddag til fvn.no at enigheten om vei-prioriteringer er lagt merke til i maktens korridorer.

— Jeg har, i likhet med regionsjefen, registrert den store enigheten som er om vei-prioriteringer på Sørlandet. Det er et bra utgangspunkt. Landsdelen har posisjonert seg uvanlig godt i forhold til de prosessene som nå kommer om prosjekt-prioriteringer. Mer enn det kan jeg nesten ikke si nå, sa statsråden.

— Når jeg leser oppslaget fra samferdselsminister så er det en indikasjon på at det vi har fått med oss stemmer. På Sørlandet snakkes det med klar og entydig røst, sier Tangstad-Holdal.

Nei til frontkollisjoner krever minst to pluss ett felt på E 39 mellom Kristiansand og Stavanger. Hele strekningen mener de skal være fullstendig møtefri. Et slikt alternativ foreligger ikke i forslagene til ny vei.

— Vi har sagt at eneste løsningen på den veien er firefelts møtefri vei. Så lenge to pluss ett felt ikke er blant forslagene, så har vi ikke andre alternativer enn firefelts vei, sier Tangstad-Holdal.