Iherdig: Sarah Egeland (t.v.), Katrine Abrahamsen, Mia Rados og Maren Ryder Lislevand er snart ferdige med Purple Gate, en bro inspirert av Golden Gate i San Francisco. Foto: Siri Hardeland
Sykt:- Se på den sykt fete broa her, sier Ask Bemham. Han har jobbet sammen med Jonas Fidjeland. Foto: Siri Hardeland
Sløv saks: Stress å rulle, tungt å klippe. Julie Liebeck bruker klippemusklene. Foto: Anne Smith Lorentz
Prosess: Først rives sidene, så rulles avisa med en blomsterpinne i midten. Enden limes eller tapes, før rullen til slutt må klippes til. Foto: Anne Smith Lorentz
Endringer: Gruppen til Amalie Byklum Eskedahl fikk ikke den første broa til å stå stødig, så de måtte begynne på nytt bare et par timer før prosjektslutt. Foto: Anne Smith Lorentz
Oppskrift: Hvitt på sort står det skrevet, hvordan elevene skal jobbe og hvilket utstyr som er tilgjengelig. Foto: Anne Smith Lorentz
Rullings: Kjetil Andreas Iversen måtte lage mange ruller for å bygge Tower Bridge. Foto: Anne Smith Lorentz
Ferdige: Anas Ussam (t.v.) og Mathias Hanssen Lindal setter på navnet som er KAM bro, etter de tre guttene i gruppas forbokstav. Foto: Siri Hardeland
Skolerett: Lærer Bjørnar Bøe Viken ser til at alle broene er på plass før fremførelse og kåring av peneste bro. Maren Abelsnes (t.v.), Julie Liebeck, Jonas Fidjeland, Mia Rados, Katrine Abrahamsen (delvis skjult), Sarah Egeland, Maren Ryder Lislevand, Kjetil Andreas Iversen og Mathias Hanssen Lindal er klare. Foto: Siri Hardeland
Fremførelse: Sarah Egeland, Maren Ryder Lislevand og Mia Rados forklarer hvordan de jobbet og om de klarte å følge planen. Det var disse jentene som vant med sin Purple Gate, og fikk hver sin Twist-sjokolade. Foto: Siri Hardeland

— Det er ikke så vanskelig, det er mest stress. Det er så mye å rulle, sier Eline Kjøstvedt, og taper i høyt tempo. Egentlig er det et poeng å bruke minst mulig tape. Men hun og samarbeidspartner Anna Marie Olsen innrømmer at de har brukt litt for mye av det klistrende verktøyet.

Lærer Bjørnar Bøe Viken annonserer at det er sju minutter igjen før alle broene skal stå klare til presentasjon. Ved et annet bord jobber en jentekvartett intenst i sluttfasen av byggingen, og broa ser både flott og stødig ut.

— Yes, den står, sier Katrine Abrahamsen, etter å ha festet et broelement til Purple Gate.

Avislesing

— Det har vært vanskelig å få den stødig, så vi bruker hyssing, forklarer Maren Ryder Lislevand. Det er Fædrelandsvennen som er brukt i broprosjektet i faget teknologi og design. Målet er å lage den fineste broa, ved å bruke matte, beregning og måling i planlegging og utførelse. Å få barna til å lese avisen, er visst ikke et mål i seg selv.

— Vi har lest litt, og sett på noen bilder, sier Julie Liebeck. Men til vanlig er ikke elevene de store avisleserne. De er desto flinkere til å rulle, klippe og tape den.

Inne på gutterommet er det rolig. Det er bare litt finpuss igjen før de er ferdige. Og et trent broøye kan kanskje dra kjensel på noen av modellene. For flere grupper har funnet bilder av kjente broer på internett, og tatt utgangspunkt i dem når de har tegnet skisser.

London og Litauen

— Vi har sett litt på Tower Bridge i London, så har vi endret litt på den, da, sier Mathias Hanssen Lindal.

Tower Bridge-kopien bæres inn og er klar for vurdering. Alle må presentere sitt prosjekt, og svare på spørsmål fra lærer og medelever.

— Hvor kunne denne broa stått, da? Læreren spør jentene som står bak den lavvoinspirerte firefelts motorveibroa.

— I Litauen.

— Litauen? undrer Bøe Viken.

— For der har de en elv som passer til denne broa, svarer Maren Abelsnes, Julie Liebeck og Amalie Byklum Eskedahl, og virker sikre i sin sak. Og siden mål og beregninger var en del av oppgaven, er det vel bare for ingeniører fra Litauen å hente modellen på Strømme skole. Men særlig flott synes ikke jentene selv den er. Så ble den også slått av den Golden Gate inspirerte broa Purple Gate, som fikk klart flest stemmer.