Bilfinger og Pihl eier selskapet CJV E 18 som bygde E 18. Reinhold Meister blir nå ledet av en insolventforvalter som er en type bostyrer.

— Denne saken dreier seg i dag først og fremst om hvem som har rett til utbetalingene under de bankgrantier som Reinhold Meister stilte. Deler av disse er allerede utbetalt til CJV, men det er også garantibeløp som ikke er utbetalt, sier Jens Brede i advokatfirma Kvale, CJVs prosessfullmektig.

Han vil ikke gå inn på den konkrete uenigheten om hvem som har ansvaret for overskridelsene på E 18. — Det er svært sammensatte årsaker, og det ville være galt av meg å begynne å forhåndsprosedere på det, sier Brede.

- Har hovedansvaret

Også i Bilfinger er de tilbakeholdne med å gå inn på hva de mener gikk galt da E 18 ble bygd med store overskridelser.

Talsmann Sascha Bamberger skriver i en e-post at Bilfinger fortsatt mener Reinhold Meister er ansvarlig for deler av tapene.— De betydelige økonomiske tapene i dette prosjektet, skyldes nesten utelukkende jord og veiarbeider. Disse arbeidene var helt fra begynnelsen Reinhold Meisters ansvar, skriver Bamberger i en epost.

Han går ikke inn på hvem han mener har ansvaret for kalkylene som lå til grunn da Meister ga sitt anbud og om Meister måtte utføre ekstra arbeid.

— Men vi vil understreke at Bilfinger flere ganger har prøvd å få til en kommunikasjon med Reinhold Meister, men at vår invitasjon til å delta i samtaler har blitt avvist, skriver Bamberger.

Ut over dette viser han til at han ikke kan gi flere opplysninger på grunn av den kommende rettssaken.

Hadde fordeler

Bilfingers holdning går også klart fram av sluttinnlegg som er levert Agder lagmannsrett, samt en dom fra Kristiansand tingrett.

Her står det at Bilfinger mente at Meister hadde dårlig fremdrift, kom sent i gang og hadde flere uhell. De hadde blant annet to sprengingsuhell som de mente senket fremdriften.

Meister mener uhellene ikke hadde innvirkning fremdriften.

Ifølge BIlfinger var det en stor fordel for Meister at den nye kontrakten kom på plass. De unngikk store overskridelser og fikk oppgjør for utført arbeid. Men de måtte også ta deler av tapene.

Fædrelandsvennen har snakket med både CJVs styreleder Martin Holfelder fra Bilfinger og Steen Pedersen fra E. Pihl & Søn, men de vil ikke kommentere saken nå.