Barnet ditt viser deg en tegning av en blomst. Hva sier du da? «Så fin», eller «Så flink du er til å tegne»?

Det er du ikke alene om.

En ny studie fra Stanford-universitetet viser at de fleste småbarnsforeldre skryter av hvordan barna er, for eksempel flinke eller fine.

Det er imidlertid ikke sikkert at denne måten å rose på er det beste for barnet. Samme forskningsrapport viser nemlig at barn som heller får skryt for hva de gjør, klarer seg bedre på skolen.

Den indre motivasjonen forsvinner

Ifølge psykolog May-Berit Jensen skal man ikke skryte av selvfølgeligheter.

– Barn som får skryt for selvfølgeligheter kan miste interessen for å gjøre mer av de tingene de får skryt for. Den indre motivasjonen forsvinner rett og slett. Årsaken er at barn gjør ting fordi de liker det, ikke for å få ros, sier Jensen.

Barn gjør ting fordi de liker det, ikke for å få ros

Psykologen sier at barn utvikler seg når de utvider horisonten og blir utfordret til å gå litt lenger enn de klarer på egen hånd. Hun sier at hvis barnet liker å tegne, og er flink til det, kan du kommentere at blomsten er fin – og samtidig oppmuntre barnet til å tegne et tre også.

Gi konkret ros

Jensen mener at det ikke er noe mål i seg selv å være flink og at barnet kan utvikle flink pike-syndrom hvis du bruker ordet for mye.

— Flink er et fy-ord, sier psykologen.

Jensen sier det er lov til å skryte, men at du bør være konkret og heller vise interesse for barnets prestasjon

— Hvis barnet har lært seg å knyte skoen selv, kan du si «Så bra at du får til å knyte skoen nå», ikke «Så flink du er», sier hun.

Kan ikke vise følelser

Når minsten skal blir storebror

Ros skaper uro

Petra Krantz Lindgren, adferdsviter, foreleser og blogger, har fordypet seg i hva ros betyr for barn. Hun liker hverken at barn får ros for atferd eller ytelse. Eller ting – det er nemlig det barn får mest skryt for, forteller hun.

– Ros er en bedømmelse som skaper uro. Bak hvert rosende ord lurer jo trusselen om kritikk når noe ikke går like bra. Til slutt blir barnet redd for å gjøre feil og mislykkes, sier Lindgren.

Bak hvert rosende ord lurer jo trusselen om kritikk

Hvis du heller viser interesse for det barnet gjør, åpner du døren til en verden av tanker og følelser, mener hun.

– Tenk deg at du i stedet for «fin» sier «Du liker virkelig å tegne, eller hva? Kom og sett deg her og fortell om tegningen din». Det er begynnelsen på en samtale du ikke ville hatt om du ga ros i stedet for å interessere deg, sier Lindgren.

Marinert i ros

Lindgren sier at det er viktig å fortelle hvordan du blir berørt av det barnet gjør. Da viser du at du er et menneske med følelser, ikke bare en anmelder. Dessuten blir det tydeligere for barnet hvorfor det skal gjøre noe.

– Barn elsker at man er interessert og viser hva man føler. Det er en type tilbakemelding som er bra for både store og små, sier Lindgren.

Ifølge adferdsviteren er det vanlig at barn får skryt for ting som det egentlig ikke ligger noen større anstrengelse bak, som å spise, pusse tennene eller grave i sandkassen.

Barn elsker at man er interessert og viser hva man føler

At vi voksne er så fokuserte på å rose barna, tror hun kommer av at vi selv ble marinert i ros under oppveksten.

– Vi roser i tide og utide. Når barnet vinker fra toppen av sklien, betyr det «Se på meg!». Barnet vil dele gleden, men vi gjør en bedømmelse når vi roper tilbake «Så flink du er!» – og forvirrer barnet, sier Lindgren.

Drives av indre lyst

Tenk om barnet slutter å prestere hvis jeg ikke roser det?

Det er et spørsmål Lindgren har fått flere ganger fra foreldre som er urolige for at de skal sende signaler om at det ikke er så viktig å anstrenge seg.

– Det er å tro at barna er late, at de kun presterer når de får ros. Men barn er i sitt ess når de gjør og lager ting. De gjør ting veldig lystbetont, og den indre lysten skal vi ikke erstatte med ros, sier hun.

Gi bekreftelse på andre måter

Barn kan lett bli avhengig av rosende ord fra foreldrene, men det er ikke for sent å begynne å gi det bekreftelse på andre måter.

– Med et litt større barn kan du spørre «Er det viktig for deg å få ros?», og forklare at du syns man skal føle seg verdifull og spesiell akkurat som man er, uansett hva man presterer, sier Lindgren.

Slik kan du gjøre det:

Barnet gir deg en fin tegning.

Du sier : Takk for en kjempefin tegning!

Si i stedet : En til! Du elsker virkelig å tegne, eller hva? Sett deg her og fortell meg om tegningen.

Barnet husker høyt.

Du sier : Så modig du er som husker så høyt!

Si i stedet : Jeg blir helt varm av å se hvor lykkelig du er!

Barnet har alt riktig på matteprøven.

Du sier : Alt riktig! Så flink du er til å regne!

Si i stedet : Gratulerer! Det må være en fin følelse. Hvordan føles det å få alt riktig?

Barnet hjelper deg å tømme oppvaskmaskinen.

Du sier : Takk! Så flink du er som hjelper til.

Si i stedet : Jeg blir så glad når du hjelper meg. Da går det mye fortere.

Saken er skrevet av Familieprat.no

Partneren min vil ikke ha barn

Reise med barn i magen

Hjelp, babyen har kolikk!