GRIMSTAD: Venstres stortingskandidat i Vest— og Aust-Agder har engasjert seg etter å ha lest Fædrelandsvennen onsdag om de mange ufaglærte som underviser i grunnskolene i Vest-Agder. Andelen ufaglærte har økt fra 19 til over 31 prosent de siste sju årene. Det er nær en tredel. Det fremkom av Utdanningsforbundets vikarundersøkelse i uke 6 og 7 i februar i år.
Større problem
— Problemet er jo egentlig større enn det Utdanningsforbundets stikkprøver avdekker. Ifølge tall fra Kunnskapsdepartementet underviser det nasjonalt 9000 i norsk skole i dag som ikke har kompetanse på det nivået de underviser. Det er lett å snakke om skolebygg, men det hjelper ikke når vi ikke har nok lærere. Jeg savner debatten om innholdet i skolen, sier Antonsen under en KS-konferanse i Oslo.
Ufaglærte underviser barnet ditt oftere
— Dere politikere gir ofte uttrykk for at skole er viktig, men det er dere som også kutter i skolebudsjettene hvert år.
— Ja, og dette har vi prøvd å snu i Grimstad. Vi har satt oss et mål om 20 nye lærere de neste fire årene. Det vil koste oss 10 millioner, og det sliter vi med å klare i løpet av perioden, sier ordføreren.
Vil heve kompetansen
I valgkampåret har Venstre en rekke forslag til hvordan partiet vil heve kompetansen i skolen:
• Kompetanseløft for ufaglærte: Særskilt kompetanseløft for de 9000 ufaglærte som er i skolen, slik at disse får fullgod undervisningskompetanse.
• Rekrutteringsplaner: Forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner med tydelige måltall for hvor mange nye lærere vi skal ha inn i skolen hvert år, basert på forventede anslag om lærermangel.
• Rekrutteringsstipend: Stipender for fagpersoner med mastergrad som ønsker å ta pedagogikk og jobbe i skolen.
• Seniortiltak: Vurdere incentiver knyttet til lønn og arbeidstid for å beholde verdifull kompetanse i skolen.
Utfordring
— Vi heier på Utdanningsforbundet om flere kvalifiserte lærere. Rekrutteringsutfordringen vil bare bli større med årene. En viktig del av årsaken er at det er de ytre rammene i skolepolitikken som gir status i lokalpolitikken (ny skole), mens skolens innhold ikke har hatt tilsvarende oppmerksomhet. Man er for lite opptatt av nøkkelen til bedre innhold i skolen. Vi må ha nok lærere og vi må ha gode nok lærere. Dette må lokalpolitikerne ta tak i, mener Hans Antonsen.