Skippergata er den gata i Kristiansand som flest feilparkerer i. - Ikke stol på gammel vane, vær obs på ny skilting, lyder en oppfordring fra Kristiansand Parkeringsselskap. Foto: Morten Lind Vårum
Kirkegata er den gata hvor nest flest feilparkerer ifølge statistikken til Kristiansand Parkeringsselskap. Foto: Morten Lind Vårum

KRISTIANSAND: Skippergata er den gata i Kristiansand hvor flest har feilparkert i løpet av årets seks første måneder. Det viser tall som Fædrelandsvennen har fått tilgang til fra Kristiansand Parkeringsselskap. Totalt har 724 biler fått svi for feilparkeringer i akkurat denne gata så langt i år.

— Det går på at folk ikke leser skiltene. De er kanskje uoppmerksomme, stresset eller kan ikke betydningen av skiltene, sier Ole Jacob Rynning-Tønnesen, som er kontorsjef og assisterende leder i Kristiansand Parkeringsselskap.

Feilparkering.ai

Stor trafikk

Statistikken viser at det er fire gater som skiller seg ut når det kommer til antall feilparkeringer. Det er Skippergata og nabogatene Henrik Wergelands gate og Gyldenløves gate, i tillegg til Kirkegata.

— Det er gater som man generelt må være oppmerksomme på. Bybildet har mange skilt man må passe på og forholde seg til. Alt er tilrettelagt for at byen og næringslivet skal fungere. Generelt går det bra, men det krever oppmerksomhet av bilførerne, sier Rynning-Tønnesen, som mener antallet feilparkeringer henger sammen med stor trafikk i området.

— Gatene ligger tett opp mot Markens. Det er egentlig ikke så rart at det skrives ut mange bøter der med tanke på at det er noen av byens tettest trafikkerte gater, sier Rønning-Tønnesen.

Vanskelige skilt

Ifølge statistikken er det parkeringsskiltet 372, som angir parkering forbudt på den side av veien som skiltet står på hvor mange blir tatt i å parkere feil. I tillegg parkerer mange feil ved parkeringsskiltet 552. Skiltet angir ifølge Statens vegvesen at parkering er tillatt dersom det ikke er i strid med trafikkreglenes bestemmelser om stans eller parkering. Imidlertid er det her ofte snakk om underskilt som setter begrensninger for hvor du kan parkere. I mange tilfeller er det snakk om reserverte plasser for forflytningshemmede med parkeringstillatelse.

— Det skjer mye i Kvadraturen. Det er ofte endringer og midlertidig skilting. Mange gjør feil ved å overse slike endringer, sier Rynning-Tønnesen, som forteller at folk stort sett lærer av feilene sine.

— Det er ikke er snakk om så mange gjengangere. De fleste som blir bøtlagt er mer oppmerksomme neste gang de skal parkere i området.

Nok parkeringsplasser

Ifølge Rynning-Tønnesen er det ikke noe problem med antallet parkeringsplasser i byen.

— Parkeringsdekningen i Kristiansand er god. Vi oppfordrer folk til å bruke parkeringshusene,der vil de stort sett alltid finne plass, sier han

Han forteller at parkeringsselskapet reklamerer og annonserer om hvor det kan parkeres i byen. Han oppfordrer også folk til å spørre parkeringsvaktene.

— Våre parkeringsvakter er tilgjengelige for å bli spurt spørsmål om hvor det kan parkeres, forteller han.

0-visjon

Parkeringsselskapet skriver ut om lag 18 000 gebyrer og tilleggsavgifter i Kristiansand i løpet av ett år. Et tall som har holdt seg relativt stabilt de siste årene.

— Flere moderne kortautomater og færre gamle parkometre har vært med på å trekke antallet tilleggsavgifter ned. For en del år siden lå vi på rundt 20 000 parkeringsbøter i året. Vi har en 0-visjon, men det er kanskje ikke helt realistisk, sier Rynning-Tønnesen.