KRISTIANSAND: Det nye Rådhuskvartalet får av Miljøverndepartementet status som pilotprosjekt i Framtidens Byer. Årsaken er planlagt lavt energibruk, bruk av miljøvennlige byggematerialer som blant annet lavkarbon-betong, og det faktum at det ikke skal bygges noen parkeringsplasser for biler. Derimot skal det settes opp flere hundre sykkelparkeringsplasser, skriver kommunen på sine nettsider.

Lurer du på hvordan det går med byggingen i Rådhuskvartalet nå? Sjekk nettkameraet!

Passer bra

Det er også tatt hensyn til kulturhistoriske verdier ved at fasader og branntårnet ikke rives.

FORNØYD: Arne Birkeland, prosjektleder i Kristiansand kommune, er glad for at Rådhuskvartalet har blitt pilotprosjekt.

Arne Birkeland , prosjektleder i Kristiansand kommune, sier den nye statusen kommer med en rekke føringer som passer Kristiansand bra.– Det å være pilotprosjekt fører med seg en del målsetninger som passer med de miljømessige målene vi selv har som by, sier Birkeland til Fædrelandsvennen.

Skaper merarbeid

Pilotstatusen betyr for eksempel at det nå må føres CO2-regnskap for prosjektet. Både et faktisk, hvor CO2-utslipp fra byggeprosess og aktiviteter knyttet til dette skal føres, og et teoretisk som viser CO2-regnskapet når bygget blir tatt i bruk.

– Dette vil nok medføre en del merarbeid, men vi har hatt våre ingeniører på kurs for hvordan CO2-regnskap skal føres, sier Birkeland.

Selv om pilotstatusen egentlig har ligget i lufta siden søknaden ble levert, er Birkeland glad for Miljøverndepartementets avgjørelse.

– Vi er veldig godt fornøyd med å bli pilotprosjekt. Målet er en 50 prosents redusering av CO2-utslippet, sier han.