Stortingsrepresentant Hans Fr. Grøvan (KrF) mener totimersfrekvens på Sørlandsbanen vil skape en grønn stamvei. Foto: Torstein Øen
Stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen (Frp) er kritisk og mener Sørlandsbanen må vente til veiene har fått sitt. Foto: Sondre Steen Holvik

KRISTIANSAND: — Uten kostnader kan vi få et langt bedre togtilbud på dagtid, som er sterkt ønsket av lokale myndigheter og NSB. Derfor tar jeg saken opp på nytt. Onsdag må samferdselsministeren svare i Stortinget på hva han vil gjøre, sier medlem av transportkomiteen på Stortinget. Hans Fr. Grøvan, KrF, Vest-Agder

"Togrevolusjon"

NSB fremmet i vår et forslag de selv omtalte som en togrevolusjon. Ved å kutte ut sovevogn på nattoget fra Stavanger til Oslo, kunne det frigjøres økonomi nok til to timers frekvens på dagtid.

Planen var sju tog fra Kristiansand mot Oslo, og åtte eller ni vestover.

Markedssjef for Sørlandsbanen, Dag Brekkan, mente to timers frekvens var det største som hadde hendt Sørlandsbanen på mange år. Han så for seg kraftig passasjervekst og mente toget ville ta opp kampen mot fly og buss, men også bli et attraktivt tilbud for pendlere til og fra Kristiansand.

Fylkespolitikerne i Agder og Telemark jublet, men den rødgrønne regjeringen satte bommen ned.

Rogaland ville beholde sovevognen. Samferdselsdepartementet, med statssekretær Geir Pollestad fra Rogaland, avviste til slutt NSBs plan.

— For meg og Sørlandet er ikke sovevogn viktig, så lenge vi beholder nattog. To timers frekvens skaper et helt nytt tilbud, ikke minst for lokalmarkedet og for pendlere. Vi får en grønn stamvei. Det er en kjempesak, sier Grøvan, som sier hele Sørlandet og Sørlandsbenken står samlet bak kravet.

Godskesen sier nei

Det er ikke helt riktig. Frps Ingebjørg Godskesen fra Aust-Agder (også medlem i transportkomiteen) viser seg å være svært kritisk til Grøvans forslag:

— Saken er ny for meg, og dette har vi aldri diskutert som en sak på Sørlandsbenken. Jeg tror ikke det er passasjergrunnlag til tog hver andre time fra Kristiansand. Det går tross alt busser hver time. Dette vil koste mer enn det smaker, sier hun og legger til:

— Mulig dette er bra for Agder, men det er dårlig for Rogaland. Vi er stortingsrepresentanter for hele landet, ikke bare Agder, legger hun til.

Godskesen vil avvente Frps samferdselsministers konklusjon, men hun sier hun personlig mener E 18, E 39 og riksvei ni må bygges ut før Sørlandsbanen får noe.

Markedssjef i NSB for Sørlandsbanen, Dag Brekkan, sier NSB rett før helga sendte nytt forslag til frekvens over til Samferdselsdepartementet.

— Det handler om et bedre dagtilbud, men departementet må få detaljene først. Dette forslaget koster penger, fordi vi også har med sovevogn. Det er et svar bestillingen som kom fra departementet etter at vårt første totimers-forslag ikke ble noe.

— Hvis departementet som eier ønsker å ta fram igjen det første forslaget om totimersfrekvens, må det komme som en ny bestilling, sier han.

— Hvordan kan fjerning av sovevogn finansiere mange flere dagtog, Brekkan?

— Fordi sovevogn krever separat lokomotiv og vogner og dermed betydelige vognskift. Uten sovevogn, kan vi kjøre de komplette signatursettene, svarer han.