KRISTIANSAND: — Det har generelt vært liten alvorlighetsgrad i ulykkene på Vesterveien. Det skyldes liten hastighet og midtrekkverk på strekningen, sier Kjell Stangborli, senioringeniør i Statens vegvesen, region sør.

På ti år har 39 personer blitt lettere skadet i trafikkulykker på Vesterveien i Kristiansand.

Vesterveien defineres her fra rundkjøringen på Gartnerløkka til Kolsdalen øst for den gamle bomstasjonen. Høybroa Vesterveibroa regnes, ifølge Statens vegvesen, ikke som Vesterveien.

— Hvis vi sammenlikner med andre veistrekninger, vil jeg ikke kalle dette et ulykkesbelastet område, fortsetter Stangborli.

Dødsulykker

Mandagens dødsulykke ved Vesterveitunnelen er den første dødsulykken på strekningen siden 2001, da en ung mopedist kjørte inn i en mur ved rundkjøringen ved Samsen og omkom.

I tiårsperioden fra 2002 til og med sommeren 2012 ble det registrert 39 lettere personskader på Vesterveien.De 39 personskadene var en følge av 28 trafikkulykker.

Feltskifteulykker

Statistikken viser at feltskifteulykker og påkjøring bakfra var hovedårsakene til de 28 trafikkulykkene på Vesterveien. Et betydelig antall trafikkuhell er imidlertid ikke med i veivesenets statistikk.

— Det er et kjempeproblem at all tungtrafikk må bytte fra venstre til høyre felt for å kjøre til Stavanger, sier Stangborli.

— Vi får håpe situasjonen bedrer seg når den nye Vågsbygdveien åpner, men jeg tror ikke den store bedringen kommer før den nye omkjøringsveien rundt byen er på plass, påpeker han.

- Mørketall

— Det har vært et problem i mange år at biler havner i blindsonen ved feltskifte ved Statoil-stasjonen, noe som har ført til kollisjoner. Vi har nok en del mørketall her, siden dette er mindre uhell der det i mange tilfeller kun blir skrevet ut skademelding. Politiet registrerer ikke småbulking, sier Bjarne Lindland, politiførstebetjent og leder for trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon.

Statens vegvesen har gjort en del tiltak på strekningen.

— Statens vegvesen har forlenget sperrelinjen når man kommer ut av Vesterveitunnelen. I tillegg har det vært godt opplyst at området er et problemområde, forteller Lindland.