KRISTIANSAND/VENNESLA: — At vi får telefon fra Fædrelandsvennen om hva flertallet i Kristiansand har bestemt, i stedet for at Kristiansand tar opp og drøfter sakene med sine naboer og samarbeidspartnere, føyer seg bare inn i rekken. Det er ikke slik man skaper samarbeid, sier en kritisk Vennesla-ordfører Torhild Bransdal.

I fjor var det om belønningsmidler og rushtidsavgift Kristiansand kjørte sololøp. I år er det hele transportsamarbeidet i regionen som flertallet i Kristiansand kan tenke seg å kutte bevilgningene til - uten å ha orientert nabokommunene først.

- Vi har telefon

— Når man samarbeider er det naturlig å ta opp ting med dem man samarbeider med. Jeg reagerer på at vi ikke er informert. Vi har telefon, men vi har også møter hvor ting kan tas opp. Igjen holdes vi andre utenfor. Transportsamarbeidet er for viktig til at det må rotes til, sier ordfører i Songdalen Johnny Greibesland.

De borgerlige budsjettkameratene i Kristiansand la tirsdag kveld fram sitt budsjettforslag for neste år. Ett av forslagene er dette: "Bystyret ber om en sak hvor kommunens bidrag til atp diskuteres".

Atp står for areal- og transportplansamarbeidet, og er et fellesprosjekt for Kristiansand og fem nabokommuner, samt fylkeskommunene. De fleste veisaker, bevilgninger til sykkelveier og alle saker om bompenger i Kristiansand-regionen avgjøres her. Samarbeidet har resultert i flere hundre belønningsmillioner fra staten de siste årene.

Varaordfører i Kristiansand, Jørgen Kristiansen (KrF), sier Kristiansand ikke vil redusere samarbeidet i regionen, men at økonomien i Kristiansand er anstrengt. Derfor må alle steiner snus.

— Vi har ikke vedtatt kutt i atp ennå, men vi ønsker en sak hvor vi diskuterer Kristiansands bidrag. Dette har ikke noe med samarbeidet som sådan å gjøre, sier han.

— Hva har det da med å gjøre, spør Greibesland i Songdalen. - Når man foreslår å kutte bidragene til samarbeid, gir man ett kraftig signal, sier han.

Frykter konsekvensene

Greibesland legger til at atp-samarbeidet har skaffet regionen store belønningsmidler fra staten, og at ikke minst Kristiansand har tjent på dette. Han skjønner ikke begrunnelsen for å vurdere endringer..

Vennesla-ordfører Bransdal er enig med Greibesland.

— Det aller mest alvorlige er at det som nå skjer kan påvirke arbeidet med en bypakke og arbeidet for å få store ekstramidler til samferdsel i Kristiansand-regionen kommende år. Det er svært store politiske saker som ligger i atp. Er det noe vi ikke trenger nå, er det signaler som svekker atp, sier Bransdal.

Atp-samarbeidet finansieres med 35 kroner pr innbygger fra medlemskommunene, pluss tilskudd fra begge agderfylkene. Kristiansand stiller også en administrativ ressurs til disposisjon.