Jernbaneverket laget en handlingsplan for å stoppe utviklingen, men den er ikke gjennomført. Pengene ble i stedet brukt til andre formål, ifølge Aftenposten.

Handlingsplanen inneholder 21 helt konkrete punkter som skulle gjennomføres for å øke punktlighet og kapasitet for godstog. En oversikt Jernbaneverket (JBV) selv har laget, viser at 14 av disse tiltakene ikke engang er påbegynt tre år etter at de ble laget.

Hardere konkurranse

Dermed øker antallet vogntog som kjører på veien der du ferdes, stikk i strid med regjeringens målsetning.

— Utviklingen går i feil retning, erkjenner kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i JBV.

- Hvorfor?

— Det er sammensatte årsaker til det. En forklaring er at konkurransen er blitt mye tøffere mot veitransporten. De dumper prisene, og gjør det vanskelig for jernbanen å konkurrere.

- Har det ikke også noe å gjøre med produktet jernbanen leverer, for eksempel mange forsinkelser?

— Jeg tror ikke det er den viktigste forklaringen til at andelen går ned, for punktligheten har jo faktisk forbedret seg det siste året. Men det kan være at vi ser det langsiktige resultatet av vinteren 2009–2010 da det var veldig mange forsinkelser. Forholdene da kan ha gitt en varig endring i transportvalg, sier Horrisland.

- Så laget dere en handlingsplan for å snu trenden, og den er ikke gjennomført?

— Vi har gjort mye på vedlikeholds- og beredskapsområdet for å bedre forholdene for godstrafikken. Flere av investeringstiltakene som var listet opp i handlingsprogrammet til Nasjoinal transportplan er imidlertid ikke blitt gjennomført. Det skyldes endringer i prioriteringen. Det som særlig har kommet opp er tiltakene som var nødvendig å gjennomføre ny ruteplan. De behovene var ikke tilstrekkelig kjent.

- Så dere flyttet penger fra godstiltak til persontrafikk?

— Ja, jeg tror du kan si at godstiltakene er kommet lavere på listen fordi vi har prioritert tiltak for å realisere den nye ruteplan og andre til tak for persontrafikken, sier Horrisland.

Lister opp tiltak

Næringslivet mener situasjonen nå er prekær. I en ny rapport til Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket listes det opp tiltak som de mener det er helt nødvendig å gjennomføre. Rapporten dokumenterer også hvordan godstrafikken på jernbanen reduseres år for år etter 2008. — Myndighetene har forsømt seg så til de grader, sier næringspolitisk direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport, som har utviklet rapporten i samarbeid med Norsk industri, Spekter og CargoNet.

— Pålitelighet og forutsigbarhet er det aller viktigste, sier Sæther.

Han mener at den som forårsaker feil som fører til forsinkelse også må betale for det.

— Av alle avvikene som oppstår på jernbanen, tar JBV skylden for bare 30 prosent. For resten av feilene, er det ingen som tar ansvar. Og når ingen tar ansvar, blir det heller ikke gjort noe for å forbedre situasjonen, sier Sæther.