— Vi har en følelse av å ha havnet i skyggen, og at Kjerrane er veldig nær å bli ofret i forhandlingene om ringveien, uttaler Tore Neset.

De nærmeste naboene står nå opp for det sentrale turområdet for bydelen med 4000 innbyggere, som dessuten brukes flittig av folk fra Grim og Tinnheia.

Å ta en løpetur i Hellemyrs lysløype, sykle postveien over Kvislevann eller gå søndagstur over Gråmannen (207 moh.) blir ikke helt det samme med en 300 meter lang, fire felts motorvei tvers over dalen.

Mekling onsdag

— Det er midt i hjertet av turområdet vårt, påpeker Nina Lauvsland.

Som følge av innsigelser er det berammet mekling mellom Kristiansand og Songdalen kommuner, fylkeskommunen, Fylkesmannens miljøvernavdeling og Statens vegvesen førstkommende onsdag.

Den røde sirkelen viser boligområdet i Nils Fidjelands vei på Hellemyr. Til høyre ser man hvordan ringveien er tenkt å krysse over postveien ved Kjerrane, under fjellet Gråmannen. Foto: Statens vegesen

Veivesenet godtar ikke at samfunnet må ut med 80 millioner ekstra for tunnel ved Kjerrane og ytterligere 320 millioner for lang tunnel forbi den nordlige delen av Vågsbygdmarka og over i Songdalen.

Bor du på Gimlekollen er dette utkanten, da bryr du deg ikke.

Beboerne er skremt av at Fylkesmannen anser konflikten som størst ved Vågsbygdmarka, og mindre ved Kjerrane og Rossevann i Songdalen. De frykter kjøttvekta i bystyret bikker feil vei:

— Vågsbygd har politikere som har vært på banen, mens Hellemyr ikke er representert. Bor du på Gimlekollen er dette utkanten, da bryr du deg ikke, hevder Tore Neset.

De minner om at tunnel under Kjerrane «bare» vil koste én prosent av totalbudsjettet på 8,2 milliarder kroner.

Strides om støy

Broa over Kjerrane vil ifølge vegvesenets støysonekart medføre 50 decibel på toppen av Gråmannen, og 60-70 decibel nedover fjellsida og i deler av lysløypa og Postveien.

Beboerne fester ikke lit til beregningene, som bygger på at terrenget er mykt og dermed absorberer støy.

— Vi som er kjent i området vet at det er fjellvegger på begge sider av tunnelmunningene. Støy fra tungtrafikk vil reflekteres tilbake fra Gråmannen og ut over boligområdet på Hellemyr, og antakelig til Grim og Tinnheia, fremholder Erik Greibesland, og legger til at de har rådført seg med ingeniører fra bydelen.

Veivesenets beregning viser at de nærmeste boligene ikke får støy over anbefalte grenser. Veien er flyttet noen hundre meter unna det mest sentrale Kjerrane-området; ved kapellet og trialbanen.

- Ikke så utbredt

- Vi mener dette er et område vi kan krysse uten store konsekvenser. Støy er hovedulempen, og den synes vi ikke er så utbredt at det er verdt å bruke 80-90 millioner ekstra, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt.

Jeg stoler på at våre konsulenter har gjort riktig arbeid.

Beboerne mener støykartet er feil?

— Skjæringene vi har skapt fra anlegget er tatt med i beregningene. Ellers er det i hovedsak mykt terreng på grunn av vegetasjon. Jeg stoler på at våre konsulenter har gjort riktig arbeid, de har ingenting å tjene på å forfordele. De har vært ute og besiktiget, og bruker i tillegg digitale kart, svarer Tvedt.

Veivesenet mener de har gjort tilstrekkelig innsats for naturen når 11 av den 16 kilometer lange strekningen er foreslått lagt under bakken.

Forrige mandag hadde prosjektleder for Ytre ringvei i Statens vegvesen, Nils Ragnar Tvedt (i lys skjorte til venstre), invitert partene til innledende drøftinger. Ved hans høyre side sitter ass. fylkesmann Tom Egerhei, som skal lede meklingene. Foto: Steinar Vindsland

— Like viktig som alltid- Tunnel ved Kjerrane er like viktig som den alltid har vært. Vi har et klart vedtak fra politikerne, som ønsker tunnel ved Kjerrane og lang tunnel forbi Vågsbygdmarka, bedyrer Grete Kvelland Skaara (KrF), leder av byutviklingsstyret og én av tre politikere som forhandler om ringveien på vegne av Kristiansand kommune.

Hun avviser at bosted til politikerne virker inn, eller at Hellemyr stiller bak i køen.

- For oss har ikke Kjerrane andreprioritet. Vi er politikere for hele kommunen, og skal representere alle innbyggerne på en god måte, sier Skaara.

Også Fylkesmannens miljøvernavdeling har Kjerrane høyt på agendaen:

— Det er ikke tvil om at dette er et viktig turområde, der støybelastningen er viktig å unngå. Vi har ikke gitt oss, og har heller ikke tenkt å gi oss. Miljøvernavdelingen står på innsigelsen, fastslår assisterende miljøverndirektør Magnus Thomassen overfor Fædrelandsvennen.

Drøftingsmøtet for en uke siden viste at partene står langt fra hverandre. Samtidig ønsker alle å unngå at saken havner i departementet, med de utsettelser det medfører.

Skjæringen gjennom Vågsbygdskogen kan bli 60 meter høy, 65 meter bred og 250 meter lang. Foto: STATENS VEGVESEN

Misliker nytt forslagBystyrerepresentant Halvor Fjermeros (Rødt) er ikke særlig begeistret for veivesenets nye forslag forbi Vågsbygdmarka: I stedet for 250 meter ekstra tunnel foreslås en 60 meter høy og like bred skjæring med bratt fjell på begge sider gjennom Mjåvannsskogen.

— 60 meters skjæring, det er mye det! Forskjellen i naturødeleggelse er nesten ikke målbar, mener Fjermeros, som hevder veivesenet har «manipulert» bort en trasé noen hundre meter lenger nord ved Bukkesteinsvannet, som Fylkesmannens miljøvernavdeling ba dem utrede.

- Det alternativet kunne skapt en helt annen situasjon og vernet Vågsbygdmarka.

Det er i hvert fall en forbedring.

Veivesenet hevder en trasé lenger nord vil rammet bebyggelsen i Bukkesteinsdalen, i form av riving eller støy. Den nye traseen styrer klar av to små vann over grensa til Songdalen, samt Åges løype i Vågsbygdmarka.

— Noen mener miljøgevinstene er små med den lille justeringen, men det er i hvert fall en forbedring, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt.