VENNESLA: Det er de lokale eiernes klare mål for fremtiden. I dag har Vennesla-bedriften et kundemarked i 25 land, hvor India er et av de største eksportmarkedene.

— Vi må utvikle oss, det vil si at vi må bli større og bedre, sa administrerende direktør Per Turnes under jubileumsfesten på spiserommet mandag ettermiddag. Norgesplaster startet sin virksomhet i 1938. Først på Mosby, deretter ble all produksjon flyttet til Vennesla.

Turnes sier produktporteføljen må bli større. Nytt på markedet er sportsmedisin (Scan sport), sportstape og isposer. I et konkurranseutsatt marked er direktøren, som også er medeier, klar på at eksportsatsingen må være nisjepreget. India, Japan, Tyskland og Østerrike er viktige land for Norgesplaster.

— I utlandet må vi være best, for vi er ikke billigst, sier Per Turnes.

Sammen med ansatte og to styremedlemmer ble det en fin markering av en godt voksen hjørnesteinsbedrift.

— Dette er kjempegøy. Hvor mange andre bedrifter er det som blir 75 år, sa en stolt Turnes med det bredeste gliset.