Men loven håndheves ikke veldig strengt.
— Hvor mange som er bøtelagt? Faktisk ingen, i alle fall ikke så vidt jeg vet, sier trafikkoordinator Yngvar Aas i Agder politidistrikt.
— Aldri en eneste kontroll?
— Egentlig ikke. Men hvis jeg går i Markens i uniform og noen kommer syklende mellom kl. 10 og 16, ber jeg vedkommende gå av.
— Har det skjedd?
— Ja.
Gikk av
Det samme skjedde da Lars Verket tirsdag kom syklende i forbudt tidssone.
— Greit at jeg fotograferer deg?
— Ja visst. Men vent litt.
Så steg Verket av sin sykkel, smilte bredt, og ba pent om at vi skriver at han bare syklet i gangfart.
Else Marie Krüger holdt i alle fall gangfart. For hun leide sin sykkel gjennom den travle gågata.— Jeg leier alltid sykkelen gjennom Markens, sa hun.
Det samme sa Arne Rosseland.
Og siden begge leide, og møttes, fikk de tid til en hyggelig prat.
Delt syn
Også Oddmund Svalland steg av sin sykkel etter å ha forsert de fem daglige kilometerne fra Vågsbygd.
Han sa at sykkelforbudet er fornuftig.
Det samme gjorde og sa Gunnar Hansen.
Men ikke Bente Eriksen.
— Bare tull. Tenk sykkelforbud. Jeg sykler både før og etter 10.00. Sykkelforbud i Markens er like tøvete som det nye røykeforbudet på jernbaneperrongene.
Sykkelforskriften for Markens gate omtales i kommunedelsplanen for Kvadraturen.
Der heter det at tiltaket ble innført midt på 1990-tallet på grunn av økende antall konflikter mellom syklister og fotgjengere. Det står videre å lese at særlig barn og eldre opplevde uttrygge situasjoner.
Men:
«Selv om forbudet har redusert antall stygge hendelser, må det sies at tiltaket har begrenset respekt».
Riset bak speilet, eller sykkelsetet, er 900 kroner i bot.