I en tilsynssak mot Vennesla legesenter beskriver fylkeslege Kristian Hagestad det han mener har vært en systemsvakhet ved legesenterets praksis.

— Saken illustrerer en systemsvakhet som har vært knyttet til håndtering av pasienthenvendelser til Vennesla legevakt kort før stengetid på kvelden. Fylkesmannen registrerer at kommunen allerede har grepet fatt i denne problematikken og utvidet planlagt arbeidstid, skriver Hagestad i sin konklusjon.

Legesenteret stenger fortsatt for nye pasienter klokka 23.00, slik at man må dra videre til Kristiansand legevakt. Men kommer du like før så vil helsepersonell nå være på jobb til klokka 23.30, og kunne tilby legehjelpen som trengs, forklarer leder for legesenteret i Vennesla, Stein Vabo.— Dette er noe vi har diskutert lenge, men det er klart at den siste saken aktualiserte problemstillingen. Folk har generelt lite forståelse for at vi må videresende til Kristiansand legevakt når de kommer like før klokka 23 og situasjonen ikke er akutt, selv om arbeidstiden vår da er over, sier han til Fædrelandsvennen.

Tilsynssak

Kristian Hagestad reiste tilsynssak mot legevaktene i både Vennesla og Kristiansand etter at Thor Skuterud i sommer ved legevakten i Vennesla ble bedt om å dra til legevakten i Kristiansand, ettersom klokka var 23 og legesenteret var stengt. Han og hans pårørende fikk beskjed om å ringe sykebil selv, og ta kontakt med legevakten i Kristiansand. Skuterud lå ute i bilen med intense magesmerter, samtidig som helsepersonellet dro for dagen.

I en annen tilsynssak mot legesenteret konkluderte Hagestad med lovbrudd, etter at en 48-åring døde av hjertestans på vei til sykehuset i bil med sin kone. Han hadde da ikke fått akutt hjelp hos legevakten – like før stengetid.Kristian Hagestad konkluderer med at både Vennesla og Kristiansand legevakt har opptrådt innenfor kravet til faglig forsvarlighet overfor pasienten i saken med Skuterud.

Men han påpeker at både denne saken og saken om 48-åringen illustrerer at det har vært en systemsvakhet ved Vennesla legevakts håndtering av henvendelser kort før stengetid.

Hørte ikke skrik

Stein Vabo skriver i sitt tilsvar at sykepleieren snakket med Thor Skuteruds far via intercom ved ytterdøra. Ambulanse ble ikke vurdert som nødvendig. Han skriver også at ingen av helsearbeiderne hørte skrik da de forlot jobben klokka 23, slik det har blitt hevdet.

Hagestad skriver at det ville vært god praksis at legevaktpersonalet hadde vurdert pasienten ved selvsyn, ikke bare via intercom.

Men Hagestad skriver at tilstanden til pasienten var slik at transport til legevakten i Kristiansand var faglig forsvarlig, også i personbil.

— I ettertid kan jeg se at det hadde vært bra om vi hadde gått ut og møtt pasienten. Men det ble gjort en vurdering på lik måte som ved en telefonkonsultasjon, sier Stein Vabo.