KRISTIANSAND: — Jeg ble jublende glad, sier Harsvik om da en representant for Aker Kværner ringte og fortalte at de hadde bestemt seg for å gi julegavepengene til Klar Kristiansand.

Ikke bare ville de gi Klar julegave-pengene. De ville også kjøpe 200-300 eksemplarer av hvert nummer fremover, og legge ut eksemplarene rundt på sine kontorer slik at de ansatte får "skikkelig lesestoff".

— Vi har manko på penger, og jeg kunne ikke ha fortsatt å jobbe på dugnad, medgir Oddmund Harsvik, som nå har sikret seg et fundament for at Klar fortsetter å komme ut også etter jul.

— Konseptet vårt er jo at magasinet skal selges på gata. Men vi trenger også et fundament - og det har vi fått nå.

Til nå er det bare Aker Kværner og Fædrelandsvennens markedsavdeling som har bestemt seg for å skrive under på juleavtalen. Nå håper redaktøren at flere bedrifter, offentlige etater eller andre vil gjøre det samme. For det kan det komme mye godt ut av, ifølge Harsvik.

— De som får julekonfekt, pakker den gjerne ned i en skuff eller spiser til de spyr. Nå kan pengene heller brukes til noe nyttig i lokalmiljøet, sier Harsvik, som mener magasinet har hatt mange positive konsekvenser både for dem som selger og for resten av byens befolkning.

— Jeg har snakket med en av våre selgere i byen, og han sier at butikkansatte nå tar fingeren bort fra alarmknappen når han kommer inn i butikken han tidligere var nektet adgang på grunn av tyveri. Jeg har også snakket med en innehaver av en hvitevareforretning, som sa at magasinet var noe av det beste som har skjedd i Kristiansand, sier Oddmund Harsvik fornøyd.

FAKTA - Klar Kristiansand

  • Magasin laget av stiftelsen Klar. Den jobber for å synliggjøre at livet oppleves best ved å være tilstede, og uten kjemisk rus.

  • Bladet tar blant annet opp rusproblematikk og dekker andre saker av samfunnsmessig karakter.

  • Forrige magasin kom ut i et opplag på 10 000. * Det blir solgt av rusavhengige og andre som har falt utenfor A4-tilværelsen.

  • Staben teller 11 selgere, seks faste.

  • Neste nummer handler om påvirkning, og er på gata 11. november.