KRISTIANSAND: E-posten er et forsøk på såkalt nettfiske, og det hevdes at det har oppstått tap av datainformasjon. I e-posten ber «Trond Johnsen, ledende direktør» derfor om at brukerne oppgir nødvendig informasjon for å oppdatere sine personopplysninger og aktivere kredittkortet for videre bruk. De som ikke følger instruksjonene, får sin brukerkonto stengt uten varsel 1. april, heter det videre.

På sine nettsider har DnB Nor lagt ut en melding til sine kunder om at de ikke må svare på e-posten. Den må slettes, opplyser banken. DnB Nor sender aldri ut e-post for å be om personlige opplysninger. Bankkunder som allerede har åpnet e-posten og lagt inn opplysninger på nettstedet som det henvises til, bes ta kontakt med kundeservice.

– Dette er det tredje nettfiskeforsøket mot DnB Nor. Det første var på engelsk, de to siste på norsk. Noen få har fått sperret sine kontoer i kjølvannet av dette, men ingen har mistet penger på grunn av disse forsøkene, sier informasjonssjef Eivind Grønstad til Computerworld.no.

DnB Nor har nå klart å få stengt nettsiden som e-posten henviser til. Grønstad opplyser at banken ikke har fått henvendelser fra folk som har svart på meldingen. (©NTB)