KRISTIANSAND: — Aldri så galt at det ikke er godt for noe, smilte direktør Erling Vinkenes i Vest-Agder kollektivtrafikk da han presenterte tallene i går.I snitt gikk busstrafikken opp med over 7,5 prosent over hele Vest-Agder i januar og februar i år.I Kristiansand-regionen tok 98.488 flere bussen i de to første månedene i år enn i fjor. I Sørlandsrutas nedslagsfelt vest i fylket tok 10.901 flere passasjerer bussen.Til sammen reiste litt over 1,4 millioner mennesker med buss i Kristiansand-regionen i januar og februar. Vestover reiste litt over 120.000 med buss. Aller mest gikk trafikken opp på ruten Tinnheia-Lund i Kristiansand. Her var veksten i de to første månedene over ti prosent. Underskudd

Likevel er det skår i gleden. Den kraftige satsingen på buss de siste årene viser seg å ikke være helt økonomisk bærekraftig. I år mangler det over tre millioner kroner for å fullfinansiere det busstilbudet som finnes i Kristiansandregionen. Vest-Agder fylkeskommunen har bestemt seg for å skyve underskuddet foran seg, i håp om at det kommer penger. Men skjer det ikke noe, må tiltak innføres neste år. Det enkleste da er høyere takster og færre bussavganger, altså dårligere tilbud. Effektivisering

Men politikerne i Kristiansand-regionen vil forsøke en tredje vei, effektivisering. Det var de helt enige om da de møttes i regionens felles samferdselsutvalg i går. Utredninger viser nemlig at man kan spare millioner på å investere i bedre fremkommelighet for bussene.Når bussen kommer fortere fram kan man kutte ut noen busser, uten at tilbudet blir dårligere. Ett skift kan da rekke flere turer, for å si det enkelt.Flaskehalsen er Kvadraturen og Vågsbygdveien. - Å kutte ett busskift gir én million i innsparing på ett år. Men vi får ikke dette til før noe gjøres med veinettet, sa Erling Vinkenes.Politikerne har en rekke planer, og håper de greier å få fortgang på utbyggingene så de kan effektivisere før underskuddene tvinger fram kutt i tilbudet.