KRISTIANSAND: — Det funker i ni av ti tilfeller når jeg rygger opp oppkjørselen til kunden; kunden smiler. Da kan jeg si ”slapp av, dette ordner vi", sier Petter Langholm i Septikservice.

Han forteller om effekten av slagordet han har montert på baksiden av septikbilen sin; ”shit happens”.

Ofte negativt ladet stemning

— Når jeg blir tilkalt så har det gjerne skjedd noe negativt. Kundene er ofte glade for å se meg, men når det ligger fire centimeter med kvalitetsvarer på badegulvet er de ofte noe negativt ladet, forteller Langholm.

Og da hjelper det altså med litt humor og et smil. Og slagordet vekker oppsikt, for mange tar bilde av septikbilen.

- Handler om skitt - Alt jeg gjør spiller jo på skitt. Men jeg er noe lei av kommentaren ”for en drittjobb du har.” Hvis jeg hadde fått ei krone for hver gang noen sa det, hadde jeg vært millionær.

— Er det mange myter om dere som jobber i Septikservice?

— Noen tror vi er skitne, ekle og fæle. Men vi tar jo aldri på kvalitetsvarene. En omsorgsarbeider henter jo varene nærmere utgangspunktet enn oss.

"Shit happens" har han hentet fra filmen "Forrest Gump" . Men Langholm har også observert andre slagord.

— Det beste slagordet jeg har sett til nå var på en amerikansk rørleggerbil, hvor det stod: "Det du spiser i dag er vår jobb i morgen".

Det er for øvrig bare Langholm som har ”shit happens” på sin septikbil, som er en av 23 biler. Septikservice har visst foreløpig ingen planer om å gjøre ”shit happens” til et firmaslagord.