VALLE: «Den vesle og rike kommunen der ingen ville bu», skrev konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers om Valle kommune i sin innledning til evalueringsrapporten firmaet hadde laget om den administrative organiseringen, datert 3. april.Denne formuleringen ble for sterk kost for majoriteten av de ansatte i kommuneadministrasjonen. Før rapporten havnet på offentlighetens bord ble disse ordene fjernet. De ansatte syntes dette var for negativ omtale av kommunen med 1348 innbyggere.For fem år siden bodde det1456 innbyggere i kommunen. Dette er en tilbakegang på 108 valldøler. Svekket selvbilde

Rådmann Vidar Homme sier imidlertid til Fædrelandsvennen at han ikke hadde noen problemer med omtalen av Valle i rapporten og at slikt må man tåle fra et konsulentfirma. Homme synes det som kommer fram i rapporten er nyttig lesning som et verktøy for å gjøre forholdene i Valle kommune bedre. Selv slutter han i stillingen og begynner etter sommeren å arbeide i Bykle kommune som tjenesteleder for vei, vann og avløp«Kommunen er prega av eit lågt og dalande folketal, eit svekka næringsliv og sterk kommunal konkurranse frå nabokommunane. Deler av denne røyndomen pregar administrasjonen og er med på å svekke sjølkjensla/trua på eigen styrke,» skriver PricewaterhouseCoopers. — Bakstreversk

Et bredt utvalg av næringsdrivende i kommunen har deltatt i prosessen med å kartlegge hva som eventuelt må forbedres fra kommuneadministrasjonens side. Dette er ikke lystelig lesning for kommunen:«Næringslivet opplever kommunen som bakstreversk og ikkje som ein lagspelar i arbeidet med å utvikle næringslivet i kommunen. Ei meir positiv og utviklingsorientert haldning vert etterlyst og etterspurd i høve til å sikre næringslivet vekstvilkår og kommunen stabile arbeidsplassar og eit stabilt innbyggjartal.»- Dette er vel verdt å merke seg. Det vil bli et av de områdene vi må arbeide videre med, sier rådmann Homme. Frykter forskjellsbehandling

Valle kommune får ros for sitt nye Velkomstsenter. Innbyggerne i kommunen oppfatter de ansatte her som vennlige og hjelpsomme.For kommuneadministrasjonen som helhet føler noen av brukerne det også negativt at kommunen er gjennomsiktig og at «alle kjenner alle»:«Fleire peikar på at måten innbyggjarar vert møtt på varierer alt etter kven av dei tilsette dei møter.» heter det i konsulentrapporten.- Dersom dette stemmer, må vi ta tak i det. Men vi trenger bredere brukerundersøkelse før vi eventuelt kan fastslå dette, sier rådmannen.«Vi tenkjer her på at alle har krav på individuell, men likeverdig handsaming/teneste og den naudsynte rettstryggleik der kommunen utøver mynde,»skriver konsulenten. Dårlig på HMS

Det kommer ikke uventet på rådmann Vidar Homme at Valle kommune er for dårlig på arbeidet med HMS - Helse, miljø og sikkerhet.- Vi må se på dette i vårt videre arbeid, sier han.Oppgaven med HMS-arbeidet er i dag gitt en ansatt som også har ansvaret for personalsaker.I rapporten fra PricewaterhouseCoopers heter det at «Kommunen synes også å ha eit stort utviklingspotensial knyttet til overordna HMS og personalarbeid. Dette området er sentralt for å kunne halde på - og rekruttere personell med utviklingskompetanse. Det er viktig å vere klar over at Valle kommune på ingen måte er åleine om å etterspørje slik kompetanse.» Ingen fasit

Om rådmann Vidar Homme skriver konsulentene Trygve Sivertsen og Geir Årset at «kommunen har ein rådmann som er medviten på å arbeide målretta og utviklingsorientert» og «Rådmannen blir av særs mange opplevd som tydeleg og som eit forbilde for dei andre.»Homme gleder seg over at det i rapporten fastslås at arbeidsmiljøet og kommunikasjonen er bra.- Det tverrfaglige samarbeidet har hatt ei positiv utvikling. Jeg er stolt av formuleringen «Dei aller fleste tilsette er opptekne av å tene publikum og er kritiske til servicefiendtleg handsaming, sier han.- Rapporten er et verktøy, ingen fasit, sier rådmann Vidar Homme.johs.bjorkeli@fvn.no