KRISTIANSAND: — Vi som jobber med dette til daglig, hører ikke et pip fra noen av dem. Det fatter jeg ikke. Vi har å gjøre med et av de viktigste miljøspørsmålene på våre breddegrader, sier Tom Egerhei, seksjonssjef i miljøvernavdelingen hos fylkesmannen i Vest-Agder. - Miljøvernorganisasjonene ser kanskje ikke at utbyggingen av strandsonen er noe for dem. Men det burde det være. Heller ikke friluftsorganisasjonene engasjerer seg. Jeg skjønner det ikke, sier Egerhei. Han utfordrer også Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) om å komme på banen. - Hvis vi snakker om det genuint særegne for Sørlandet, det som kan trekke næringsliv hit - hva er da bedre å tilby som rekreasjon enn urørt skjærgård? Det bør også være i næringslivets intersesse at ikke strandsonen bygges ned. Dette er et konkurransefortrinn for å trekke kompetanse til landsdelen, sier Egerhei. - Men kanskje NHO er mer opptatt av at direktører får seg en strandeiendom ved sjøen, sier Egerhei lett syrlig, men legger for til:- NHO bør spille på lag med oss. Mediarådgiver Svein Nic. Norberg i Direktoratet for Naturforvaltning sier dette:- Merkevaren for Sørlandet er opplevelser i strandsonen. Det må bli en del også av kommunenes verdigrunnlag, sier Norberg.